УДК 378.147
Т. В. Яковенко
(СННІГОТ УІПА,
м. Стаханів)
НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ
ТВОРЧОГО
ПОТЕНЦІАЛУ СТУДЕНТІВ У НАВЧАЛЬНОМУ
СЕРЕДОВИЩІ
ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ВНЗ
У статті розкрито значення науково-дослідної роботи як фактору розвитку творчого потенціалу майбутніх інженерів-педагогів у
навчальному середовищі
вищої школи; визначена сутність і основні компоненти
науково-дослідної роботи в умовах креативного навчального середовища
інженерно-педагогічного ВНЗ.
Ключові
слова: науково-дослідна
робота, навчальне середовище, майбутній
інженер-педагог, творчий потенціал.
Економічні та соціальні реформи,
які здійснюються в Україні, значною мірою
змінюють характер праці спеціалістів, і, як наслідок, змінюються і вимоги до
підготовки кадрів. Серед найголовніших – вимоги до розвитку спеціаліста
творчого, ініціативного, який відчуває потребу у вільному саморозвитку та збереженні
власної індивідуальності, перебуває у гармонійній взаємодії зі світом та із
самим собою. І не останнє місце у формуванні творчої особистості майбутнього
спеціаліста займає інженерно-педагогічний ВНЗ.
Головна
особливість творчої особистості – потреба у творчості. Важливо так сформувати
навчальне середовище у ВНЗ, щоб студенти перебували в атмосфері творчості,
могли і бажали творити нове, залежно від свого рівня розвитку, бажань, стійкості
інтересів, могли вибирати для себе форму прояву і участі у творчій самостійній
діяльності, реалізуючи свою пізнавальну активність.
У сучасних умовах
розвитку освіти значно активізувалися дослідження
різноманітних аспектів освітнього середовища: категорію "навчальне середовище"
досліджували В. Биков, Т. Шмис; освітнє середовище розглядали
Є. Бондаревська, А. Лукіна, В. Веснін, І. Левицька,
Л. Кепачевська, І. Улановська; освітньо-виховне середовище вивчали Л. Буєва, Ю. Мануйлов, Н. Селиванова, І. Якиманська,
В. Ясвін та інші; виховне середовище – В. Докучаєва, Л. Новикова, С. Савченко,
В. Селиванова та ін.; розвиваюче освітнє середовище – І. Фурман, Б. Ельконін,
А. Валицька; сутність поняття "навчально-терапевтичне середовище"
визначила Г. Любимова; "спосіб життя закладу освіти", "дух школи", "творче
освітнє середовище" – В. Ясвін і ін.
Одним із факторів, що суттєво
впливають на професійне становлення майбутніх інженерів-педагогів у навчальному
середовищі інженерно-педагогічного ВНЗ, є науково-дослідна діяльність
студентів.
Науково-дослідну роботу студентів
як елемент підготовки майбутніх фахівців розглядають З. Єсарєва,
Н. Яковлєва; розробка методології та методики наукової творчості
студентів знайшли відбиття в доробках К. Добросельського, Ф. Орєхова; досвід організації наукової
творчості студентів у вищих навчальних закладах розглядає Л. Квіткіна; проблеми проведення досліджень студентами
– І. Дагіте, М. Ковальова; особливості організації науково-дослідної роботи
студентів – В. Сіденко, В. Шевченко; взаємозв'язок навчальної та
науково-дослідної роботи – В. Андрєєв, С. Балашова, І. Іващенко,
О. Лєбедєв, В. Сердобінцев; місце й роль наукових досліджень
студентів у системі вищої освіти – Л. Авдєєва; можливості
науково-дослідної й навчально-дослідної роботи – Ф. Філіппов,
В. Шостаковський і т. ін.
В аспекті
нашого дослідження суттєвим є з’ясування впливу креативного навчального середовища
ВНЗ на формування в майбутніх інженерів-педагогів готовності до
науково-дослідної діяльності. Метою статті є визначення ролі науково-дослідної
діяльності як фактору розвитку творчого потенціалу студентів у креативному
навчальному середовищі інженерно-педагогічного ВНЗ.
У нашому
розумінні, креативне навчальне середовище інженерно-педагогічного ВНЗ є
соціально-педагогічним утворенням, в якому відбувається формування професійної
компетентності, особистісно-професійний розвиток і розвиток творчого потенціалу
особистості майбутнього інженера-педагога на засадах індивідуально-творчого
підходу, вільного вибору суб’єктивної позиції, добровільного прийняття життєвих
цінностей і пріоритетів; яке засноване
на повазі особистості кожного студента, динамічності, активності всіх суб'єктів
освітнього процесу, креативності, референтності, сприятливої психологічної
атмосфери.
І. Драч
вважає, що саме науково-дослідна діяльність, як один із чинників, сприяє
розвиткові творчого потенціалу особистості, яка характеризується високою
мотивацією до активної пізнавальної діяльності, розвиткові творчих здібностей,
досвіду творчої діяльності, характерологічних особливостей особистості [4, с. 156].
Головними завданнями науково-дослідної діяльності
студентів у вищому навчальному закладі В. Шейко назвав такі:
1) формування у студентів наукового світогляду, оволодіння методологією та
методами наукового дослідження; 2) допомога студентам у якнайшвидшому
оволодінні спеціальністю, досягненні високого професіоналізму; 3) розвиток
творчого мислення та індивідуальних здібностей студентів у процесі
розв'язування практичних завдань; 4) прищеплення студентам навичок самостійної
науково-дослідної роботи; 5) розвиток ініціативи, здатності застосовувати
теоретичні знання у практичній роботі; 6) розширення теоретичного
кругозору і наукової ерудиції майбутніх фахівців; 7) створення та розвиток
наукових шкіл, творчих колективів, виховання у вищому навчальному закладі
резерву вчених, дослідників, викладачів [6, с. 24-25].
Виходячи з цього, ми розуміємо
науково-дослідну діяльність студентів як процес професійного становлення
особистості майбутнього інженера-педагога, що розвиває здібності до наукового
дослідження; самостійності, ініціативи в навчанні, умінь і навичок
індивідуального й колективного розв'язання професійних завдань. Особливістю
процесу науково-дослідної діяльності студентів є індивідуальний підхід до
творчої самореалізації кожного.
Науковці (В. Андрєєв,
С. Балашова, В. Сердобінцев та ін.) відрізняють науково-дослідну
діяльність та навчально-дослідну діяльність.
На думку С. Балашової,
характерною ознакою навчально-дослідної діяльності є її спорідненість з
дослідною діяльністю вченого. Студент на доступному рівні потрапляє у ситуацію,
де вимагається не засвоєння готової інформації, а наукове пізнання, у результаті
якого він, без суттєвої допомоги викладача, відкриває для себе нові знання і
нові способи дії. Діяльність вченого і студента схожі за характером виконуваних
дій, але відрізняються кінцевим результатом; вчений відкриває об'єктивно нові
знання, студент - суб'єктивно нові [2].
В. Андрєєв дає визначення навчально-дослідній
діяльності як діяльності студентів, яку організовує педагог із використанням,
насамперед, дидактичних засобів опосередкованого
та перспективного управління і яка спрямована на пошук пояснень і доказів,
закономірних зв'язків і відношень, що експериментально спостерігають або
теоретично аналізують, та в результаті якої студенти активно оволодівають знаннями,
розвивають свої дослідні вміння й здібності. Автор вважає, що навчально-дослідна
діяльність є чинником суб'єктивного «відкриття» нових знань, причому нові
знання виникають на основі попередніх знань і досвіду людини. Актуалізація
попередніх знань і вмінь є обов'язковою умовою навчально-дослідної діяльності [1].
Проте, О. Лєбедєв вважає, і
ми погоджуємося, що і навчально-дослідна, і науково-дослідна роботи базуються
на творчій діяльності студентів, обидві ведуться як в межах навчального
процесу, так і поза ним, то «всі види творчої роботи студентів слід називати
науково-дослідною роботою студентів» [5, с. 49].
Науково-дослідна діяльність
студентів вищих навчальних закладів може здійснюватися за такими напрямами: 1)
науково-дослідна робота, що є невід'ємним елементом навчального процесу і
входить до навчальних планів, навчальних програм як обов'язкова для всіх студентів;
2) науково-дослідна робота, що здійснюється поза навчальним процесом у межах студентських
науково-технічних товариств – у гуртках, проблемних групах (лабораторіях) та
ін.; 3) науково-організаційні заходи: консервації, конкурси тощо [6, с. 27].
Науково-дослідна
робота в межах навчального процесу вносить творчу складову в заняття студентів
за навчальним планом, при цьому враховуються індивідуальні
вподобання й наукові інтереси майбутніх інженерів-педагогів і має на меті:
- прищепити кожному студентові систематичні
навички виконання теоретичних та експериментальних науково-дослідних робіт інженерної
або педагогічної спрямованості;
- забезпечити міцне й глибоке засвоєння знань зі
спеціальних і суміжних дисциплін;
- розвивати в студентів творче, аналітичне мислення,
розширювати теоретичний кругозір;
- виробляти вміння застосовувати теоретичні знання
для розв'язання конкретних практичних завдань;
- формувати в студентів потреби й уміння самостійно
поповнювати свої знання за фахом;
- розширювати знання студентів з основних для
цієї спеціальності напрямів педагогічної науки;
- розвивати високі ділові й моральні якості, культуру,
сприяти формуванню особистості.
Науково-дослідна діяльність у межах навчального
процесу є обов'язковою для кожного студента і охоплює майже всі форми
навчальної роботи: 1) написання рефератів за науковою літературою з
конкретної теми; 2) виконання лабораторних, практичних, семінарських та
самостійних завдань, контрольних робіт, що містять елементи проблемного пошуку;
3) виконання нетипових завдань дослідного характеру в період виробничої
практики; 4) розробка методичних матеріалів з використанням дослідних методів;
5) підготовка і захист курсових, дипломних та магістерських робіт,
пов'язаних з проблематикою наукових досліджень кафедр.
Науково-дослідна діяльність
студентів позааудиторний час сприяє творчій самореалізації особистості згідно з
її індивідуальними можливостями, доповнює процес їхнього професійно-творчого
розвитку, при цьому виокремлюється:
- науково-дослідна діяльність, що доповнює навчальний
процес;
- науково-дослідна діяльність, що здійснюється
паралельно навчальному процесу.
Наукова діяльність, що доповнює
навчальний процес, передбачає залучення студентів до участі в роботі наукових
конференцій і семінарів, олімпіад та конкурсів тощо.
Дослідна робота, паралельна
навчальному процесу, здійснюється за допомогою таких форм:
- робота гуртків молодих науковців, дослідних
груп, що вивчають проблеми, пов'язані з науковими інтересами;
- участь у міжнародних пошукових програмах;
- зустрічі
студентів з провідними спеціалістами, ученими-педагогами України, Росії та
зарубіжних країн;
- участь у роботі міжнародних, всеукраїнських,
регіональних, міжвузівських, загальновузівських наукових конференціях, семінарах,
читаннях тощо;
- участь студентів у конкурсах на кращу наукову
студентську роботу [3].
Дослідна
робота в позанавчальний час є також ефективним засобом об'єктивного вияву
обдарованої студентської молоді, реалізації її творчих здібностей, стимулювання
потреби у творчому оволодінні знаннями, активізації навчально-пізнавальної діяльності.
Серед форм наукових досліджень, до яких залучаються студенти в позанавчальний
час, виділяють гуртки, проблемні групи, наукові лабораторії, дискусійні клуби
тощо. Початковою формою позааудиторної наукової роботи є предметні гуртки, метою
яких є ознайомлення із проблематикою науки, глибше вивчення окремих питань цієї
науки, опанування принципів, методів, прийомів ведення наукової роботи, формування
у студентів основних навичок, необхідних для подальшої самостійної роботи.
Студенти старших курсів працюють у проблемних групах, у науковій лабораторії
під керівництвом викладача, виконуючи критичний аналіз існуючих наукових
концепцій, збирають і обробляють емпіричний матеріал, опановують методологію і
логіку наукового дослідження.
В
рамках конференції проводиться творче обговорення прослуханих
доповідей, таким чином кожен студент може почерпнути оригінальні ідеї, про розвиток
яких у рамках обраної ним теми він навіть не задумувався, збільшуючи потенціал
майбутньої професійної компетентності, а разом з цим конкурентоспроможності на
майбутнього працівника на ринку праці.
Аналізуючи роботи провідних
фахівців, можемо виділити наступні функції наукової діяльності студентів в
навчальному середовищі ВНЗ:
- аналітична – пов'язана з осмисленням реальної
професійної дійсності: особливостей процесу й результатів власної діяльності,
її достоїнств і недоліків;
- орієнтаційна – припускає обізнаність у сучасних
наукових і практичних розробках у професійній галузі, вибір із них найбільш
оптимальних;
- прогностична – пов'язана з передбаченням змін
в освітньому процесі, в розвитку особистості студента;
- інформаційна – забезпечує зв'язок і взаєморозуміння
між освітніми системами та новітніми відкриттями у професійній галузі;
- інноваційна – забезпечує проникнення відкриттів
науки в практику;
- моделююча – спрямована на створення ідеальних моделей
процесів і явищ професійної дійсності, методів, прийомів, методик, технологій;
- системоутворююча – припускає створення системи
знань, уявлень у вигляді концепцій і теорій;
- рефлексивна – передбачає вивчення вікових і
індивідуально-психологічних особливостей людини, способів дії на інших людей, а
також аналіз й оцінку власної діяльності;
- оптимізуюча – забезпечує оптимальне вирішення
проблем, що виникають перед інженерів-педагогів у різних професійних ситуаціях.
Таким
чином, науково-дослідну роботу необхідно розглядати
як важливий фактор розвитку творчого потенціалу студента інженерно-педагогічних
спеціальностей: вона активізує навчальну діяльність, впливає на більш глибоке й
усвідомлене засвоєння програмного матеріалу, формує творче ставлення до предмета,
який вивчається, допомагає краще зорієнтуватися в потоці наукової інформації,
що постійно зростає, сприяє формуванню навичок і умінь вирішення нестандартних
завдань в галузі професійної діяльності, забезпечуючи формування цілісного креативного
навчального середовища в інженерно-педагогічному ВНЗ.
ЛІТЕРАТУРА
1. Андреев В. И.
Эврестическое программирование учебно-исследовательской деятельности: методическое
пособие / Андреев В. И. – М.: Высшая школа, 1981. – 240 с.
2. Балашова С. П. Формування
дослідних умінь у студентів педагогічного коледжу в процесі вивчення
природознавчих дисциплін: Дис. канд. пед. наук: 13.00.04. – К., 2000. – 274 с.
3. Биштова Э. А.
Научно-исследовательская деятельность студентов как фактор профессионального развития студентов [Электронный ресурс] /
Э. А. Биштова. –
Режим доступа: ftp://lib.herzen.spb.ru/text/ bishtova_20_49_ 253_257.pdf.
4. Драч І. І. Оцінювання творчого
потенціалу студентів вищих навчальних закладів // Проблеми освіти: Наук.-метод.
зб. / Кол. авт. – К.: Наук. -метод. центр вищої освіти, 2005. – Вип. 41. –
С.153-160.
5. ЛебедевА. А. УИРС и ННРС /
А. А. Лебедев // Вестник высшей школы. – 1976. – №7. – С.49-51.
6. Шейко В. М. Організація та методика науково-дослідної
діяльності: Підручник. – 5-те вид. / В.М. Шейко. Н.М. Кушнаренко.
– К.: Знання, 2006. – 307 с.
Подано до редакції 22.10.12
_______________