УДК 378.147 (09)
Т. Б. Кузьома
(СМГУ,
м. Севастополь)
УЧАСТЬ СТУДЕНТІВ ВНЗ УКРАЇНИ В НАУКОВО-ДОСЛІДНІЙ
ДІЯЛЬНОСТІ
У статті схарактеризовано вимоги принципу науковості щодо організації
наукової діяльності студентів.
Ключові
слова: наука, принцип науковості,
викладач, вища школа, навчання, організація науково-дослідницької
роботи
Постановка проблеми. Соціально-економічні
проблеми реформування України підкреслили необхідність оновлення професійного
навчання та перехід від застарілих форм до пошуку нових ефективних моделей його
здійснення. У цей час розвивається тенденція до вдосконалення процесу підготовки
професійних кадрів з позиції максимального залучення студентів до науково-дослідницької
роботи, використання оптимальних результативних методів навчання, підвищення
науковості освіти на всіх рівнях. У цьому проблемному полі знаходиться тема
статті, у зв’язку з чим правомірно говорити про актуальність даної роботи.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Необхідність цього дослідження зумовлена недостатньою
розробкою визначеної проблеми в педагогічній науці. Окремі аспекти проблеми готовності
студентів ВНЗ до науково-дослідницької роботи розглядались у роботах учених
В. Андреєва, А. Дмитреєва, М. Лазарєва, Н. Лошкаревої,
А. Новікова, О. Швай, О. Єгорової, а також у працях психологів
П. Гальперіна, В. Давидова, В. Тализіної та інших.
Мета статті – проаналізувати накопичений досвід в
організації науково-дослідницької роботи студентів ВНЗ України з огляду на
вимоги науковості навчання.
Розвиток наукової сфери й
організація наукової діяльності в Україні підпорядкувались новим вимогам і
стали носити більш практичну й прикладну спрямованість. Це зумовлено
особливостями розвитку науки:
1. Інтенсивне зростання всіх її сфер і напрямів, що
супроводжувалося серією блискучих відкриттів, виникненням нових прогресивних
ідей, теорій і концепцій, що оформилися в нові наукові галузі. Це сприяє диференціації
окремих сфер наукових знань на більш вузькі, спеціальні галузі й одночасній
інтеграції.
2. Відмова від романтизму
й метафізики на користь позитивізму, який реалізувався в системі конкретних і
достовірних даних про природу фізичних і соціальних явищ. Цей напрямок вимагає
фундаментальних і систематичних практичних, лабораторних досліджень.
3. Розвиток
експериментальної бази. Завдяки успіхам у галузі приладобудування, стало
можливим проведення постійних наукових експериментальних досліджень у різних
наукових сферах.
Розвиток
цього напряму повною мірою відповідає вимогам, цілям і завданням організації
наукової діяльності в університетах, яка передбачає консолідацію зусиль
студентів і викладачів для вирішення конкретних наукових проблем. Кафедри й
лабораторії вищих навчальних закладів набувають важливого значення в процесі
розвитку науки. Очевидним стало зростання авторитету університетів, які зайняли
міцні позиції у сфері організації науково-дослідницької діяльності й стали не
тільки навчальними, але й
науковими центрами.
Зазначимо,
що підвищення статусу вузівської науки, особливістю якої можна вважати широку й
ефективну участь студентів у науковій діяльності, стало неодмінною умовою
забезпечення високої якості підготовки фахівців і безперервного відновлення
змісту освіти.
Аналіз
історико-педагогічної літератури [1, 2, 3] дозволив встановити, що науково-дослідницька
робота студентів вищих навчальних закладів України дозволяє забезпечити
вирішення низки важливих завдань: 1. Розвиток у студентів інтересу до
науково-дослідницької діяльності. 2. Створення передумов для виховання,
формування й самореалізації особистісних творчих здібностей. 3. Розширення
теоретичного кругозору й наукової ерудиції студентів. 4. Забезпечення
найбільш ефективного професійного відбору здатної, обдарованої й талановитої
молоді для поповнення наукових і педагогічних кадрів університету. 5. Популяризація
наукових знань і форм наукової творчості серед студентів, розвиток інтересу до
фундаментальних досліджень. 6. Залучення молоді в науку на самих ранніх
етапах навчання. 7. Формування мотивації до дослідницької роботи і сприяння
в оволодінні науковими методами. 8. Виховання творчого ставлення до своєї
професії через дослідницьку діяльність. 9. Навчання студентів методик і засобів
самостійного вирішення науково-дослідницьких завдань.
Наукова
діяльність студентів спрямована на формування навичок дослідницької діяльності,
організації й методики наукової творчості й передбачає систематичне виконання
наукових досліджень під керівництвом викладачів. Для організації наукової діяльності
студентів характерними є систематичність (студенти, починаючи з першого курсу,
залучаються до виконання різних наукових завдань, проектів, різноманітних видів
наукової діяльності), послідовність (коло наукових інтересів визначається ще на
першому курсі, обрана проблема послідовно досліджується впродовж усього курсу
навчання в університеті).
Основні
напрями науково-дослідної діяльності студентів:
1. науково-дослідницька
робота, яка відображається в навчальних планах, програмах і є обов'язковим
компонентом навчального процесу вищих навчальних закладів України.
Основними формами науково-дослідницької роботи у
вищих навчальних закладах є підготовка й написання наукових доповідей, творів,
рефератів, підготовка курсових робіт і дипломних проектів. Ця робота проводиться
в кілька етапів:
· Підготовчий,
- вибір проблематики дослідження, теми наукової роботи.
· Основний,
- безпосереднє виконання роботи, що - включало аналіз, вивчення, систематизацію
й узагальнення теоретичних аспектів проблеми, проведення практичних досліджень,
обробку отриманих результатів, оформлення результатів наукового дослідження. На
цьому етапі актуалізуються такі вміння й навички інтелектуальної діяльності як
аналіз, синтез, побудова гіпотез, прогнозування наукових досліджень, індукція,
дедукція систематизація, узагальнення, порівняння, виділення основного.
· Заключний,
- звіт про проведену роботу у вигляді публікацій наукових статей, виступів на
наукових з'їздах, конференціях, захист курсової роботи, дипломного проекту.
2. Науково-дослідницька
робота студентів, що проводиться поза навчальним процесом у рамках роботи
наукових товариств, гуртків, кабінетів, лабораторій тощо.
Основними напрямами наукової
діяльності студентів у рамках роботи лабораторій, музеїв, кабінетів при вищих
навчальних закладах є: 1. Демонстрація застосування й підтвердження на
практиці теоретичних аспектів досліджуваної наукової проблеми;
2. Виконання практичних дослідів і завдань для формування, розвитку й удосконалення
навичок наукової діяльності студентів; 3. Проведення експериментальних
робіт із проблем самостійного студентського наукового дослідження.
Визначимо, що систематичні й
постійні заняття студентів у наукових лабораторіях, кабінетах, музеях тощо при
вищих навчальних закладах дозволяє: розкрити науковий потенціал студентів,
удосконалити їх знання з різних дисциплін, застосувати свої знання на практиці,
розвивати спостережливість, творчі здібності й наукове мислення, стимулювати
самостійну роботу студентів, формувати необхідні вміння й навички майбутньої
наукової й професійної діяльності.
Про високий науковий рівень
організації й проведення студентських наукових досліджень у різних науково-допоміжних
структурах свідчать такі факти: 1. Наявність програми занять.
2. Чіткий розподіл годин, необхідних для проведення конкретного виду
роботи. 3. Періодична звітність про результати виконаної роботи студентами.
4. Безпосередня підтримка й консультації педагогів.
Зазначимо, що
науково-дослідницька робота студентів здійснюється й у рамках роботи наукових товариств
при вищих навчальних закладах України. Це зумовлено прагненням передової
громадськості, викладачів вузів і студентів підняти університетську науку на
більш високий науковий рівень. Студенти одержали доступ до інформації про
сучасні наукові дослідження, можливість значно поглибити й розширити свої
знання, безпосередньо опираючись на наукові джерела, удосконалювати свій
науковий кругозір.
Аналіз
історико-педагогічної літератури [2, 3] дозволив встановити основні напрями в
діяльності наукових товариств: 1. Обговорення
рефератів, доповідей, повідомлень. 2. Публікація наукових досліджень і
праць. 3. Установлення зв'язків з іноземними й вітчизняними науковими
товариствами й установами. 4. Здійснення наукових екскурсій, експедицій.
5. Проведення й участь у роботі наукових з'їздів, виставок.
6. Обговорення актуальних тем педагогічного характеру.
Основні завдання наукових товариств, що існують при вузах України полягають
у наступному: 1. Познайомити з новою науковою літературою;
2. Залучити до науково-дослідницької роботи; 3. Забезпечити зв'язок
із практичною діяльністю; 4. Поглибити знання з певних дисциплін;
5. Створити умови для всебічного й найбільш повного розвитку наукового
потенціалу студентів, їх творчої реалізації; 6. Організувати допомогу
досвідчених педагогів у вирішенні питань; 7. Здійснювати науково-методичну
допомогу в різних галузях знань; 8. Розкрити науковий потенціал студентів;
9. Допомогти знайти однодумців у тій чи іншій науковій галузі; 10. Розвивати
творче мислення, відповідальність, уміння відстоювати свою точку зору;
11. Виявити найбільш здатних і талановитих студентів тощо.
При деяких
товариствах функціонують наукові гуртки, які, у свою чергу, багато в чому
піднімають рівень науково-дослідницької роботи вищих навчальних закладів
України. Уважаємо за доцільне, указати основні напрями діяльності наукових
кружків: 1. Проведення читань, організація наукових диспутів і обговорень;
2. Вивчення учнями нової зарубіжної наукової й публіцистичної літератури;
3. Стимулювання інтересу молоді до читання; 4. Допомога викладачів
студентам у процесі написання їхніх наукових статей, доповідей; 5. Спільне
обговорення студентських повідомлень; 6. Залучення до
науково-дослідної роботи; 7. Розвиток пізнавальних і творчих здібностей
студентів тощо.
До форм організації наукової роботи студентських
гуртків віднесемо: індивідуальну роботу студентів, роботу в проблемних групах,
лекції, практичні заняття, бесіди, роботу в архівах, наукові екскурсії, наукові
з'їзди.
Таким чином залучення
студентів до науково-дослідної роботи є невід'ємною частиною організації вищої
освіти в країні. Система науково-дослідної роботи студентів постійно
розвивається й ведеться в різних напрямах: робота в наукових товариствах, наукових
гуртках, лабораторіях, участь у роботі з'їздів, конгресів, відвідування музеїв,
бібліотек, архівів. Основними формами наукової роботи є підготовка й написання
наукових доповідей, творів, курсових робіт, дипломних проектів.
Висновки. У ХХІ
столітті залучення студентів до науково-дослідницької роботи є однією з
важливих умов модернізації системи вищої
освіти. Використання творчих пошуків і досягнень
вітчизняної педагогічної теорії й практики в цьому питанні представляє особливу
цінність. На наш погляд, цікавим є відродження діяльності наукових студентських
товариств, систематична участь у роботі яких дозволить студентам познайомитися
з новою науковою літературою, дасть можливість розширити й поглибити знання
різних сфер науки, розвиватиме наукове й творче мислення, відповідальність,
уміння відстоювати свою точку зору. Студентські наукові товариства створюють умови для
всебічного, найбільш повного розвитку й реалізації творчого й наукового
потенціалу студентів. Формування наукових традицій також відбувається в рамках
роботи студентів у наукових гуртках, практика яких дозволяє підтримувати
інтелектуальну діяльність й активізувати пізнавальні здібності (проведення
читань, організація дискусій, читання й обговорення доповідей).
У статті не
вирішуються всі аспекти розв’язання проблеми організації науково-дослідницької
роботи студентів ВНЗ України з огляду на вимоги науковості навчання. Подальшого
вивчення потребують питання, пов’язані: із вивченням прогресивного педагогічного
досвіду щодо вимог науковості навчання та організації навчально-пізнавальної роботи
студентів; із дослідженням внеску видатних просвітників конкретних історичних
періодів у теорію та практику проблеми науковості освіти. Вивчення цих питань й
становить перспективу подальших досліджень.
ЛІТЕРАТУРА
1. Веников В. А. Симпозиум по высшему образованию. Роль
научного исследования в высшем образовании / В. А. Веников. – М.:
изд-во Моск. ун-та, 1962. – 26 с.
2. Лозовая В. И. Педагогика: [учеб. пособие для студ.пед.
вузов ] / В. И. Лозовая, Е. Н. Камышанченко,
П. Г. Москаленко. – Белгород: изд- во Белгородского гос. инс-та,
1992. – 284 с.
3. Барибіна О. В. Формування навчально-інтелектуальних умінь
у студентів вищих закладів освіти в Україні: дис. … пед. наук: 13.00.01 / Олена
Валентинівна Барибіна. – Х., 2006. – 192 с.
Подано до редакції 24.10.12
_______________