УДК: 378.013+37.013.42+372.4+37.014.65+371.314.6
О. О. Біла
(ПНПУ імені К. Д. Ушинського, м. Одеса)
ПРО ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ ПРОЕКТНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОЇ СФЕРИ
В ІННОВАЦІЙНІЙ ВИЩІЙ
ШКОЛІ
У статті розглядаються деякі особливості організації самостійної проектної
діяльності майбутніх фахівців соціономічної сфери в умовах інноваційної вищої
школи
Ключові слова:
майбутній фахівець соціономічної сфери, проект, самостійна проектна діяльність.
На
сучасному етапі динамічних змін у різних галузях соціального життя, посилюється
роль проективної освіти майбутніх
фахівців соціономічної сфери в умовах інноваційних навчальних закладів.
У психолого-педагогічних дослідженнях останніх рокiв (А. İ. Єрьомкін, Н. В. Кічук)
підкреслюється, що науково-дослідницька робота забезпечує «органічний зв’язок
теоретичних основ вузівського навчання (тобто статусу студента як такого, кого
навчають) і практичної діяльності, організованої на науковому підході до
розв’язання поточних справ (тобто активної позиції студента в плані
компетентного втручання в різні сфери майбутньої професійної праці)» [3,
с. 71].
У наукових працях учених
(І. Богданової, С. Вітвицької, В. Нагаєва) виразно простежується
тенденція до виокремлення кількох орієнтирів оптимізації науково-дослідної
роботи студентів, а саме: розвиток у майбутніх педагогів і науковців «нахилів
до пошукової, дослідницької діяльності, до творчого розв’язання
навчально-виховних завдань в освітніх закладах, формування вмінь і навичок
застосування дослідницьких методів для розв’язання практичних питань навчання і
виховання» [2, с. 256]; «мобілізація інтелектуальних сил студентів для
розуміння і творення нових матеріальних і духовних цінностей, що мають
індивідуальне і суспільне значення» [4, с. 206]; «стимулювання потреби до
постійного самовдосконалення майбутніх фахівців» [1, с. 244].
Ідея про необхідність введення проектної стратегії в контекст організації самостійної діяльності студентів найбільш розгорнуто представлена у працях І. Богданової, Г. Ільїна, Ю. Татура та ін. Саме в авторській концепції проективної освіти Г. Ільїна акцентується увага на тому, що поетапний процес оволодіння майбутніми фахівцями необхідним обсягом навчального матеріалу включає: самостійне вивчення студентами різних педагогічних поглядів, аналітичний огляд задумів проектів, презентацію творчого відкриття студентів у створених ними проектах. При цьому, наукові знання набувають не абсолютний, а умовний характер, що за висловом Г. Ільїна «провокує» майбутнього фахівця на вироблення нестереотипних ідей і способів пошуку істини в умовах розвитку науки і соціуму. Як пояснює автор, проективна освіта – «це освіта персоніфікована, елітарна, розрахована на творчо орієнтованих людей» [5, с. 56].
В той самий час слід підкреслити, що
результативність процесу самоздійснення майбутніх фахівців соціономічної сфери
в проектно-впроваджувальній діяльності залежить від створення у вищій школі
відповідних умов для їх методичного супроводу; структурування видів і форм
самостійної роботи майбутніх проектантів відповідно до їх
освітньо-кваліфікаційних рівнів; наявності можливості для самостійного вибору
студентами видів проектної діяльності з урахуванням їх суб’єктного досвіду та
зацікавленості у співпраці з відповідними проектними командами під час
організації практики й курсових, дипломних і магістерських досліджень.
У зв’язку із зазначеним, мета статті
полягає в систематизації основних напрямів науково-методичного супроводу проектної діяльності студентів в умовах спеціально
створеного для них методичного сервісу; презентації авторського комплекту
самостійних завдань, що стимулюють проектну діяльність майбутніх фахівців у
закладах різного типу для дітей і молоді.
Сучасні уявлення вітчизняних і
зарубіжних учених (Г. Аванесова, Т. Сергєєва, С. Шувалова) про
вдосконалення системи методичного супроводу навчальної та самостійної творчої
діяльності фахівців соціально-педагогічної сфери пов’язані з організацією «методичного
сервісу». Сервісна концепція в галузі організаційно-методичної діяльності
спрямована на підвищення пізнавальної самостійності та стимулювання конструктивної
активності студентів-проектантів і фахівців соціономічної сфери, забезпечення
для них додаткової професійної освіти.
Методичний сервіс ми
визначаємо як організаційне нововведення в умовах інноваційної вищої школи, що
об’єднує на добровільних засадах досвідчених викладачів, фахівців
соціально-педагогічної сфери, керівників проектів для комплексного надання
адресних, диференційованих, технологічно вивірених методичних послуг, що забезпечують ефективну взаємодію
суб’єктів проектної діяльності (викладачів, майбутніх соціальних педагогів,
учителів, керівників і педагогічного персоналу освітніх установ), задовольняють
актуальні та виявляють потенційні освітні потреби в досягненні творчих
результатів у галузі соціально-педагогічного проектування. Для успішного обслуговування
освітніх запитів педагогів у галузі соціально-педагогічного проектування методичний
сервіс має бути забезпечений необхідними ресурсами.
Методична послуга – це діяльність досвідчених
фахівців (науковців, методистів, викладачів та ін.) із задоволення інформаційно-освітніх
потреб у професійному рості або компенсація дефіциту компетентності суб’єктів
соціально-педагогічного проектування; результат безпосередньої взаємодії студентів-проектантів
та інших суб’єктів проектування із фахівцем (викладачем) і/ або кафедрою із
задоволення потреби в оволодінні професійно значущими знаннями, вміннями і навичками
в галузі соціально-педагогічного проектування.
З метою активного залучення
студентів до проектно-впроваджувальної діяльності, втілення інноваційної
практики професійної підготовки фахівців соціономічної сфери з 2005 року на
кафедрі соціальної педагогіки, психології і педагогічних інновацій ПНПУ імені
К. Д. Ушинського ми організували роботу методичного сервісу. Забезпечення
наукового супроводу проектної діяльності студентів у форматі методичного
сервісу відбувається за певними напрямами:
– очна й дистанційна
науково-дослідна робота з розробки проектних пропозицій, організаційних заходів
з метою їх наступного втілення в дитячих навчально-виховних закладах, службах,
благодійних організаціях і фондах;
– консолідація і координація
діяльності студентських проектних груп, молодіжних проектних команд різних факультетів;
– науковий супровід майбутніх
соціономістів на етапі підготовки проектної документації й презентаційних
матеріалів для участі у внутрішньовузівських, регіональних і Всеукраїнських
конкурсах соціально-педагогічних проектів, предметних олімпіадах; доповідей і
публікацій для участі у студентських науково-практичних конференціях;
– запрошення викладачів кафедри, досвідчених керівників освітніх установ і
соціальних служб, шкільних соціальних педагогів, представників студентського самоврядування,
студентів магістратури до роботи в експертних комісіях для оцінювання проектних
пропозицій майбутніх фахівців соціономічної сфери та результатів їх проектної
діяльності; документований супровід роботи експертів; підготовка інструкцій,
спеціальних бланків для оцінювання студентських проектів.
Авторський методичний сервіс для майбутніх і тих,
хто вже працює, соціономістів-проектантів включає: комплект спеціально-розроблених
програм елективних курсів; кластер проектів майбутніх фахівців соціономічної
сфери; соціально-педагогічний проект-тезаурус.
До основних організаційних
форм співпраці зі студентами в умовах методичного сервісу належать:
позааудиторна діяльність майбутніх фахівців соціономічної сфери у творчих
проект-лабораторіях за спеціально розробленим комплектом самостійних й індивідуально-дослідних
завдань, що презентовані в компенсаторних програмах елективних курсів «Першооснови
соціально-педагогічного проектування» й «Основи формування проектної команди
фахівців соціономічної сфери» (для студентів-бакалаврів зі спеціальності «Соціальна педагогіка» та зі
спеціальності «Початкова освіта»), «Методика організації волонтерського руху» (для студентів-спеціалістів зі спеціальності «Соціальна
педагогіка»), «Управління соціально-педагогічними
проектами» (для студентів магістратури
зі спеціальності «Управління навчальним закладом» (напрям підготовки: 8.000009
специфічні категорії), зі спеціальності «Соціальна педагогіка» та зі
спеціальності «Початкове навчання»); індивідуальна і групова консультація
(інструктаж) як в очному, так і в онлайн-режимі для учасників проектних команд,
студентів-авторів дослідницьких (курсових, дипломних, магістерських) проектів;
спільна підготовка комплектів друкованих і мультимедійних методичних джерел для
самостійного їх вивчення і втілення потенційними і вже працюючими проектантами.
Зокрема, презентуємо перелік
завдань для самостійної роботи з додатковими джерелами, що були передбачені для
студентів-бакалаврів, вивчаючих елективний курс «Першооснови
соціально-педагогічного проектування»:
1. Користуючись
додатковими джерелами, зафіксуйте назви соціально-педагогічних проектів, що
були втілені в Україні або в зарубіжних країнах для поліпшення життя громадян з
обмеженими можливостями здоров’я. Визначте суб’єкти й об’єкти в зазначених
соціальних проектах.
2. Доберіть приклади
квазіпроектів, що вже були реалізовані фахівцями соціально-педагогічної сфери
та спробуйте їх творчо переконструювати в ранг «справжніх».
3. За допомогою додаткових джерел зафіксуйте
приклади типових й унікальних проектів.
4. Ознайомтеся з описом
паспорту соціально-педагогічного проекту або цільової програми. Конкретизуйте, чи дотримувалися автори
проекту всіх правил щодо його складання? Що Ви б порадили доопрацювати в
паспорті проекту?
5. Користуючись додатковими
джерелами, знайдіть текстовий опис соціально-педагогічного проекту, який
більш-менш відповідає тій структурі, що була запропонована сучасними
дослідниками І. Колесніковою, М. Горчаковою-Сибірською.
6. Скористуйтеся методом фокальних об’єктів для створення соціально-педагогічного
проекту «Ігротека для малят».
7. Розробіть положення про конкурс соціально-педагогічних проектів.
8. Які типи правовиховних проектів сьогодні активно
впроваджуються в умовах освітніх закладів?
9. Продемонструйте на прикладах, як саме можна
використати етнопедагогічну спадщину в проектуванні корекційно-реабілітаційної
роботи з важкими учнями.
10. Користуючись періодикою,
випишіть проблемну ситуацію, що засвідчує про сімейне неблагополуччя. Тезово
опишіть проект/програму соціально-педагогічної роботи із такою сім’єю (згідно з
алгоритмом етапів проектування).
11. Користуючись алоритмом
проектування міжособистісного (подієвого) простору, розробіть проект
віртуальної подорожі молодших школярів до країни Добра.
12. Які Вам відомі проектні
рішення у сфері розвитку соціально-педагогічної інфраструктури?
13. Доведіть на
прикладах, що участь дітей і молоді в телекомунікаційних
соціально-педагогічних проектах сприяє їхній успішній соціалізації.
14. Зафіксуйте 1-2 назви відомих Вам благодійних
акцій, які щорічно проводяться в школах, у місті, в країні тощо. Запропонуйте
кілька проектних ідей, що дозволять дещо змінити формат згаданих Вами акцій.
15. Користуючись
додатковими інформаційними джерелами, зафіксуйте в таблиці цікаві відомості про
чинні в Україні та зарубіжних країнах школи волонтерів, програми тематичних
курсів/семінарів для волонтерів, табори підготовки волонтерів.
Упродовж усього періоду експериментальної роботи з
майбутніми фахівцями, ми також намагалися забезпечити процес послідовного й
цілеспрямованого включення студентів-практикантів у роботу молодіжних співтовариств,
педагогічних команд для реалізації проектних ініціатив в дитячих установах на
локальному рівні. При цьому ми спиралися на науковий доробок Н. Кічук і
Р. Хмелюк. Учені обґрунтували наукове положення про те, що педагогічна
практика як форма навчання у вищій школі, ґрунтується на професійних знаннях,
спирається на відповідну теоретичну базу, забезпечуючи при цьому практичне
пізнання відповідних закономірностей і принципів професійної діяльності,
оволодіння засобами її організації.
Студентам імпонують й такі самостійні завдання, що
сприяють активізації проектної діяльності, як: підготовка до
конкурсів-презентацій групових проектів; захист творчих звітів про впровадження
соціально-педагогічного проекту (йдеться про друкований звіт з відповідними
інформаційними ресурсами й мультимедійну презентацію в форматі Microsoft Power Point з фото і відеоматеріалами).
Таким чином, під час
організації самостійної проектної діяльності майбутніх фахівців соціономічної
сфери необхідно активно застосовувати спеціально розроблені комплекти
самостійних завдань для студентів й забезпечувати при цьому відповідний методичний
супровід. На наступному етапі дослідження слід систематизувати комплекти
самостійних завдань для студентів магістратури.
ЛІТЕРАТУРА
1. Богданова І. М.
Характеристика
станів особистісної змобілізованості майбутнього вчителя / І. М. Богданова // Науковий
вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету (Збірник
наукових праць). – 2009. –
№11-12. – С. 240-246.
2. Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи: підруч. за
модульно-рейтинговою системою навчання [для студентів магістратури]
/Вітвицька С. С. – Київ: Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.
3. Кічук Н. В. Формування творчої особистості вчителя /
Кічук Н. В. – К.: Либідь, 1991. – 96 с.
4. Нагаєв В. М. Методика викладання у вищій школі: [навч. посібник] / Нагаєв В. М. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 232 с.
5. Татур Ю. Г. Высшее образование: методология и опыт проектирования: учебно-методическое пособие / Татур Ю. Г. – М.: Университетская книга; Логос, 2006. – 256 с.
Подано до редакції 26.10.12
_______________