УДК 159.922.8
І. О. Бондаревська, А. О. Олійник
ОСОБЛИВОСТІ КАР'ЄРНИХ
ОРІЄНТАЦІЙ ТА ЕМПАТІЙНИХ
ЗДІБНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ
Статтю присвячено визначенню кар’єрних орієнтацій та емпатійних здібностей
студентів-психологів і студентів механіко-математичного профілю. Виокремлено
статистично значущі відмінності в кар’єрних орієнтаціях та емпатійних
здібностях між цими групами. Отримані дані можуть послугувати основою для розробки
корекційних програм.
Ключові слова: кар’єрні
орієнтації, емпатійні здібності, студенти-психологи, студенти
механіко-математичного профілю.
Постановка проблеми. Актуальність нашого дослідження зумовлена
тим, що серед студентів ВНЗ далеко не завжди
розвинуто професійне самовизначення, уявлення про свою майбутню
професійну діяльність і кар’єру. Зазвичай студенти старших курсів не усвідомлюють,
які саме особистісні якості необхідно мати представнику тієї або іншої
професії. Це призводить до розчарування на самому початку кар’єри і виникненню
психологічної необхідності перекваліфікації або набуття додаткових професійних
навиків. На наш погляд, діагностика кар’єрних орієнтацій або якорів кар’єри [3], а також емпатійних здібностей [2], вельми важлива для майбутніх психологів ще на етапі навчання в
університеті, коли є можливість відкоригувати виявлені невідповідності
майбутній професійній діяльності найбільш безболісним засобом.
Мета дослідження: виявити та описати особливості
кар`єрних орієнтацій та емпатійних здібностей студентів-психологів та порівняти
їх з кар`єрними орієнтаціями й емпатійними здібностями студентів
механіко-математичного профілю.
Для порівняння було взято
групу студентів механіко-математичного профілю, оскільки, можна припустити, що
студенти технічної спеціальності на заключному етапі свого навчання (у зв’язку
з початковою професіональною соціалізацією) будуть відрізнятись у своїх
кар’єрних орієнтаціях і емпатійних здібностях від студентів-психологів.
Методика та організація дослідження. У дослідженні взяли участь студенти факультету психології V курсу в кількості 40
чоловік та студенти V курсу механіко-математичного факультету в кількості 40
чоловік. Дослідження проводилось на базі Дніпропетровського
національного університету імені Олеся Гончара.
У процесі дослідження був
використаний наступний психодіагностичний інструментарій: методика діагностики рівня емпатійних здібностей
(В.В. Бойко) [2], опитувальник "Якоря кар’єри" (Е. Шейна) [3],
методи математичної статистики для обробки отриманих даних [1].
Результати дослідження та
їх обговорення. Проаналізуємо
кар’єрні орієнтації студентів-психологів. Як видно з таблиці 1,
шкала служіння (85%) є ведучою кар’єрною орієнтацією у студентів-психологів, і
тому можна сказати, що вони прагнуть бути корисними у професійній діяльності,
яка має для них особистісне значення і цінність. Люди з такими схильностями
часто вибирають собі "допомагаючі" професії, такі, як медицина,
навчання і консультування, психологія. Вони прагнуть бути корисними або
допомагати іншим, тому служіння не є випадковим ведучим якорем кар’єри у
студентів-психологів.
Наступною кар’єрною орієнтацією
студентів-психологів, є інтеграція стилю життя (74%). Це не суперечить активній
участі у професійній роботі, проте говорить про те, що для такого співробітника
головний життєвий пріоритет буде полягати в тому, щоб жити у відповідності з
тим, що він/вона вважає ідеальним стилем життя. Студенти-психологи, прагнуть до
балансу між роботою та особистим життям.
Таблиця 1
Показники кар’єрних
орієнтацій студентів-психологів
Шкали |
% |
Професійна
компетентність |
56% |
Менеджмент |
68% |
Автономія |
72% |
Стабільність в
роботі. Стабільність в проживанні |
66% |
Служіння |
85% |
Вигук |
65% |
Інтеграція
стилів життя |
74% |
Підприємництво |
68% |
Ще однією з важливих
кар’єрних орієнтацій студентів-психологів є автономія (72%), прагнення до звільнення
від організаційних правил, приписів, обмежень, добре виявлена потреба робити
все по-своєму.
Кар'єрні орієнтації менеджмент і
підприємництво 68% йдуть паралельно одна одній, що говорить про орієнтованість
на управління іншими людьми. Добре коли робота вимагає аналітичних навичок,
навички міжособистісного і групового спілкування, емоційної рівноваги, щоб
нести тягар відповідальності, вони не бажають працювати на інших.
Стабільність для студентів-психологів
(66%), є другорядною кар'єрною орієнтацією. За шкалою кар’єрної орієнтації
вигук, 65% студентів-психологів прагнуть до конкуренції, одержанню перемоги,
подолання перешкод, вирішення складних завдань. Конкретна область діяльності
або кваліфікація другорядні для них. Будь-яку ситуацію розглядають з позиції
"виграшу-програшу".
Менш за все студенти-психологи прагнуть до
кар’єрної орієнтації професійної компетентності (56%), тобто наявність здібностей
і талантів у певній галузі (наукові дослідження, технічні розробки, проектування
і т. д.) незначне, що говорить про потребу розвитку професійної компетентності
студентів-психологів за допомогою спеціальних програм.
Перейдемо до розгляду емпатійних
здібностей студентів-психологів.
Таблиця 2
Емпатійні
здібності студентів-психологів
Шкали |
% |
Раціональний
канал емпатії |
64% |
Емоціональний
канал емпатії |
72% |
Інтуїтивний
канал емпатії |
64% |
Установки для
досягнення емпатії |
84% |
Проникаюча
здібність |
64% |
Ідентифікація |
65% |
Загальній рівень
емпатії |
26 балів |
Як видно з таблиці 2, у студентів-психологів, простежуються наступні емоційні
здібності: для 84% студентів-психологів важливими виявляються установки,
що сприяють емпатії, це свідчить, що дані установки студентів-психологів
сприяють та полегшують дію всіх емпатійних каналів. Тобто нема перешкод зі
сторони установок для ефективності емпатії і емпатійні канали діють активніше і
надійніше.
У 72% студентів-психологів,
виявляється важливим емоційний канал емпатії. Фіксується здатність емпатуючого
входити в емоційний резонанс з оточуючими – співпереживати, брати участь.
Емоційна чуйність в даному випадку стає засобом "входження" в енергетичне
поле партнера.
65% студентів-психологів мають
здібності за шкалою ідентифікація – ще одна необхідна умова успішної емпатії,
що дає змогу зрозуміти іншого на основі співпереживання, постановки себе на
місце партнера. В основі ідентифікації лежить легкість, рухливість і гнучкість
емоцій, здатність до наслідування.
У 64% студентів-психологів має
місце раціональний канал емпатії, що сприяє спрямованості уваги, сприйняття і
мислення емпатуючого на сутність будь-якої іншої людини – на її стан, проблеми,
поведінку. Також у 64% студентів-психологів виявляється інтуїтивний канал
емпатії, що свідчить про здатність респондента бачити поведінку партнерів,
діяти в умовах дефіциту вихідної інформації про них, спираючись на досвід, який
зберігається в підсвідомості. Інтуїція, мабуть, менше залежить від оціночних
стереотипів, ніж осмислене сприйняття партнерів.
64% студентів-психологів мають
проникаючу здібність, що розцінюється як важлива комунікативна властивість, що
дозволяє створювати атмосферу відкритості, довірливості, порядності.
За загальним сумарним
показником 26 балів можна вважати, що студенти-психологи мають середній рівень
емпатії.
Розглянемо кар’єрні
орієнтації студентів механіко-математичного
профілю. Як видно з табл. 3, ведучим якорем кар’єри студентів механіко-математичного профілю є служіння (83%).
Таблиця 3
Показники кар’єрних
орієнтацій студентів механіко-математичного профілю
Шкали |
% |
Професійна
компетентність |
74% |
Менеджмент |
68% |
Незалежність |
63% |
Стабільність в
роботі. Стабільність в проживанні |
76% |
Служіння |
83% |
Вигук |
62% |
Інтеграція
стилів життя |
68% |
Підприємництво |
80% |
За шкалою служіння, яка є ведучою
кар’єрною орієнтацією у студентів
механіко-математичного профілю, можна сказати, що вони прагнуть бути корисними
у професійній діяльності, яка має для них особистісне значення і цінність.
Наступною кар’єрною орієнтацією студентів механіко-математичного профілю, є підприємництво
(80%): вони хочуть створити щось нове, долати перешкоди, готові до ризику. Вони
не бажають працювати на інших, хочуть мати свою справу, фінансове багатство.
Власна справа для них – можливість продовження самих себе, вони вкладають в неї
свою душу.
76% студентів
механіко-математичного профілю прагнуть до стабільності в роботі та
проживанні. Студенти механіко-математичного профілю
вважають важливим компонентом кар’єрної орієнтації професійну компетентність
(74%), вони хочуть бути майстрами своєї справи і бувають щасливими коли досягають
успіхів в професійній справі.
Кар'єрні
орієнтації менеджмент і інтеграція стилів життя (68%) йдуть паралельно одна
одній, що говорить про орієнтованість на управління іншими людьми, та прагнення
до гармонічного поєднання сім’ї та кар’єри. Наступна шкала кар’єрних орієнтацій
автономія.
63% студентів механіко-математичного профілю прагнуть до
звільнення від організаційних правил, приписів, обмежень. У них яскраво
виражена потреба робити все по-своєму, вони готові відмовитися від просування
по службі заради збереження своєї незалежності.
За
шкалою кар’єрної орієнтації вигук, 65% студентів
механіко-математичного профілю прагнуть до конкуренції, одержанню
перемоги, подоланню перешкод, вирішенню складних завдань. Конкретна область
діяльності або кваліфікація другорядні для них. Будь-яку ситуацію такі люди
розглядають з позиції "виграшу-програшу".
Перейдемо до розгляду емпатійних
здібностей студентів механіко-математичного
профілю.
Таблиця 4
Емпатійні
здібності студентів механіко-математичного профілю
Шкали |
% |
Раціональний канал емпатії |
47% |
Емоційний канал емпатії |
75% |
Інтуїтивний канал емпатії |
40% |
Установки для досягнення емпатії |
32% |
Проникаюча здібність |
80% |
Ідентифікація |
80% |
Загальній рівень емпатії |
21
бал |
За шкалою
ідентифікація 80% студентів механіко-математичного
профілю мають здібності до емпатії, що дає змогу зрозуміти іншого на
основі співпереживання, постановки себе на місце партнера. В основі
ідентифікації – легкість, рухливість і гнучкість емоцій, здатність до
наслідування.
80% студентів механіко-математичного профілю
мають проникаючу здібність, що розцінюється як важлива комунікативна
властивість, що дозволяє створювати атмосферу відкритості, довірливості,
порядності.
У 75%
студентів механіко-математичного профілю,
виявляється важливим емоційний канал емпатії. Фіксується здатність емпатіючого
входити в емоційний резонанс з оточуючими – співпереживати.
47%
студентів механіко-математичного профілю мають
раціональний канал емпатії, що сприяє спрямованості уваги, сприйняття і
мислення емпатіючого на сутність будь-якої іншої людини – на її стан, проблеми,
поведінку.
Також у 40% студентів механіко-математичного
профілю виявляється інтуїтивний канал емпатії, що свідчить про здатність
респондента бачити поведінку партнерів, діяти в умовах дефіциту вихідної інформації
про них, спираючись на досвід, який зберігається в підсвідомості.
Для 32%
студентів механіко-математичного профілю
важливими виявляються установки, що сприяють та полегшують дію всіх емпатійних
каналів.
За
загальним сумарним показником 21 бал можна вважати, що студентів механіко-математичного профілю занижений рівень
емпатійних здібностей.
Далі проведемо порівняльний аналіз кар’єрних
орієнтацій та емпатійних здібностей студентів-психологів та студентів механіко-математичного
профілю.
Розглянемо характеристики кар’єрних орієнтацій студентів-психологів та студентів
механіко-математичного профілю. Як видно з рис. 1, важливим якорем
кар’єрі студентів-психологів є служіння, але на жаль, такий фактор, як професійна
компетентність, є другорядною кар’єрною орієнтацією для студентів-психологів. У
студентів механіко-математичного профілю
служіння теж є важливою кар’єрною орієнтацією разом з підприємництвом та
стабільністю. Інші якоря кар’єри, такі як професійна компетентність, менеджмент,
стиль життя, та вигук, є
другорядними.
Перейдемо
до розгляду емпатійних здібностей студентів-психологів
та студентів механіко-математичного профілю. За рис. 2 можна зробити такий
висновок, що студенти-психологи мають середній рівень емпатії, та високий
рівень установок для досягнення емпатії, що може свідчити про те, що студентів-психологів
в період навчання у ВНЗ навчають установкам, що сприяють та полегшують дію всіх
емпатійних каналів. Тобто нема перешкод зі сторони установок для ефективності
емпатії, і емпатійні канали діють активніше і надійніше. Що ж до каналів емпатії,
то їх можливо розвивати за допомогою спеціальних програм. Занижений рівень
емпатійних здібностей мають студенти
механіко-математичного профілю, але високий показник по ідентифікації та
проникаючій здібності.
Рис. 1. Кар’єрні
орієнтації студентів-психологів та студентів
механіко-математичного профілю
Рис. 2. Емпатійні здібності студентів-психологів та студентів механіко-математичного профілю
З цілю
оцінити достовірність різниці між групою студентів-психологів та студентів
механіко-математичного профілю за кар’єрними орієнтаціями та емпатійними
здібностями використовувався U-критерій Манна-Уїтні.
Як видно з таблиці 5, виявляються
статистичні достовірні відмінності за такими кар’єрними орієнтаціями, як
професійна компетентність, незалежність, стабільність, та підприємництво.
Нажаль не всі студенти, котрим дані одинакові умови навчання у ВНЗ, можуть
однаково сприймати та засвоювати інформацію професійного напряму. Що стосується
такої кар’єрної орієнтації як незалежність, то саме студенти-психологи,
потребують більшої незалежності, котра може проявлятися не лише в професійній
сфері.
Таблиця 5
Порівняння кар’єрних орієнтацій в групі студентів-психологів та студентів механіко-математичного профілю
Проф. компетентність |
Менеджмент |
Незалежність |
Стабільність |
Служіння |
Вигук |
Інтеграція стилів життя |
Підприємництво |
485.000 |
799.500 |
580.500 |
590.500 |
731.500 |
655.000 |
621.500 |
444.000 |
.004 |
.996 |
.034 |
.042 |
.506 |
.160 |
.085 |
.001 |
Також між студентами-психологами та студентами механіко-математичного профілю,
виявляються статистичні достовірні відмінності за такими кар’єрними
орієнтаціями, як стабільність. Кількісний аналіз показав, що потреба в
стабільності роботи та стабільність проживання студентів-психологів, нижча за
потребу в стабільності студентів
механіко-математичного профілю, шо може свідчити про кращу адаптацію, та
гнучкість студентів-психологів.
Що стосується такої
карєрної орієнтації як підприемництво, то є адекватним бажання студентів
механіко-математичного профілю відкрити свою справу та працювати на себе, таким
чинов вкладати душу в своє, яке є більш менш стабільним, тут можна також
говорити й про бажання стабільності в роботі. Що стосується
студентів-психологів, то в них бажання мати власну справу нижче, що говорить
про потребу отримати досвід, а вже потім, коли можна сказати й відчути, що ти
спеціаліст своєї справи, відкрити, наприклад, свій кабінет.
Таблиця 6
Порівняння
емпатійних здібностей студентів-психологів та
студентів механіко-математичного профілю
Рац.
канал емпатії |
Емоц.
канал емпатії |
Інтуїтивний канал
емпатії |
Установки |
Проникаюча
здібність |
Ідентифікація |
428.500 |
726.000 |
381.000 |
47.000 |
524.000 |
477.000 |
.000 |
.463 |
.000 |
.000 |
.006 |
.001 |
Як видно з таблиці 6, різниця між
емпатійними здібностями простежується майже за всіма компонентами емпатії,
схожість є лише в емоційному каналі емпатії, що говорить про здатність
студентів-психологів та студентів механіко-математичного профілю входити в
емоційний резонанс з оточуючими – співпереживати, брати участь. Емоційна
чуйність в даному випадку стає засобом "входження" в енергетичне поле
партнера.
Але студенти-психологи та студенти
механіко-математичного профілю, мають різний рівень емпатійних здібностей, за
такими компонентами як: раціональний канал емпатії, інтуїтивний канал емпатії,
установки, проникаюча здібність та ідентифікація.
Висновки. Важливим якорем в кар’єрі студентів-психологів
є служіння, що є позитивним чинником в становленні їх професійної ідентичності,
сприяє гармонічному поєднанню сім’ї та кар’єри, незалежності, але, на жаль,
такий якір кар’єри, як професійна компетентність, є другорядною кар’єрною
орієнтацією для студентів-психологів. Студенти-психологи мають середній рівень
емпатії та установки, що сприяють емпатії, щодо каналів емпатії, то їх можливо
розвивати за допомогою спеціальних програм.
Ведучими якорями в кар’єрі студентів механіко-математичного профілю є служіння,
підприємництво та стабільність. Інші якоря кар’єри, такі як професійна
компетентність, менеджмент, стиль життя та вигук, є другорядними. У студентів
механіко-математичного профілю занижений рівень емпатійних
здібностей, але досить високий показник по ідентифікації та проникаючій здібності.
В цілому можна зробити висновок про те, що
як студентам-психологам, так і студентам механіко-математичного профілю
необхідно розвивати орієнтацію на професійну компетентність. У
студентів-психологів здібність до емпатії розвинута краще, ніж у студентів
механіко-математичного профілю, особливо установки, що сприяють емпатії, та
інтуїтивний канал емпатії, що може бути пов’язано з професійним навчанням.
Отримані дані можуть бути основою для розробки корекційних програм.
ЛІТЕРАТУРА
1. Наследов А. Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация
данных / А. Д. Наследов. – СПб. : Речь, 2004. – 392 с.
2. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты / Д. Я. Райгородский. – Самара: Изд. дом "БАХРАХ-М", 2002. – 672 с.
3. Чикер В. А. Психологическая диагностика организации и персонала /
В.А. Чикер. – СПб.: Мова, 2004. – 176 с.
Подано до редакції 17.09.12
_____________