О. П. Саннікова, І. А. Страцинська
Розглядаються
професійно важливі якості модератора – керівника процесу модерації, як виду групової діяльності,
спрямованої на вивчення і створення різних точок зору, збору і обробки
інформації, пошуку і прийняття спільного рішення в умовах обмеженості
інформації й браку часу.
Ключові слова: взаємодія,
сумісна діяльність, професійні якості.
Найважливішою особливістю традиційного підходу
у дослідженні особистості професіоналу є
розгляд її як набору психологічних і фізіологічних властивостей, набору певних
функцій, які задає діяльність, що мають відповідати стандартним для всіх спеціалістів
тієї чи іншої професії вимогам. Разом з тим, як показує наука і практика,
особистісні якості професіонала виявляють у ході професіональної діяльності
більшу мінливість, різноманітність щодо початкової (заданої діяльністю) структури
особистісних властивостей еталонного «середньостатистичного» професіоналу.
Навіть професійні знання, основані на загальних уявленнях, завжди є індивідуальним
знанням конкретного модератора. У процесі взаємодії з групою, відібрана
інформація завжди звіряється з тими «закодованими» індивідуальними знаннями,
які має модератор на певний момент часу. Хоч і практично неможливо вивчити ці
індивідуальні знання професіоналів-модераторів реально неможливо, необхідно
визнати їх визначну роль у процесі модерації.
Модерація – це
спеціальний вид групової
діяльності, направлений на вивчення і створення точок зору, збору і обробки
інформації, пошуку і прийняття спільного рішення в умовах обмеженості інформації
й браку часу. Суб’єктами цього процесу є члени групи (команди) і – модератор,
що веде нараду. У традиційній культурі для ведення засідань завжди є керівник
(викладач, ведучий, вчитель, голова, начальник відділу тощо), який скеровує хід
і зміст групової бесіди. Він задає тон, визначає теми для обговорення, визначає
часові рамки. Цей керівник займає домінуючу позицію, його словам приділяється
більша увага, ніж висловам інших учасників, і тому, як правило, він більше
впливає на результат.
З використанням модерації відбувається
перерозподіл класичних ролей. Існує нейтральний, що веде бесіду – модератор (moderator – що робить темп помірним,
лат.), або посередник, який скеровує комунікацію. Цей ведучий не обов’язково
має займати у групі найвищий пост. Він є методичним помічником і не приймає
прямої участі у змістовій частині бесіди. Він відповідає за перебіг дискусії,
дотримування правил і розпорядку, стежить за тим, щоб кожний висловився, і щоб
виступи не були затягнутими. Він візуалізує окремі моменти обговорення, володіє
інструментами, що допомагають прийняти помірковані рішення, які підвищують
орієнтованість на досягнення результату.
Метод модерації був розроблений у Германії
в 70-х роках двадцятого сторіччя. Цей час характеризувався посиленням участі
широких верств населення у процесі прийняття рішень. З тих пір модерація знайшла
багато областей застосування. Метод модерації успішно апробований на заходах
різного масштабу: від річних зборів акціонерів акційного товариства до семінару
в університеті, зборів у церкві, об’єднань і навіть сімейній раді [8].
За допомогою комунікації, спеціально
організованої у межах методу модерації і направленої на досягнення мети,
проблеми вирішуються ефективніше і швидше. Модерація дозволяє процеси мислення,
які здебільшого приховані від зовнішнього спостерігача, зробити унаочненими і
такими, що зовні спостерігаються, дозволяє розгорнути здебільшого згорнутий у
часі процес мислення і представити його у вигляді послідовності етапів, що дуже
важливо у навчанні.
Слід відзначити, що на результат взаємодії
у групу суттєво впливає не лише професійна підготовка і знання у певних галузях
науки і практики, але і також відношення модератора до існуючої інформації, наявність
власних уявлень щодо феномену (смислу предмета), який обговорюється у групі,
про особливості особистості членів групи и т. ін., методах, техніках модерації
тощо. І все ж, різноманітність індивідуальних проявів особистості професіонала
має основою загальні для всіх, базальні фактори
успішності будь-якої професійної діяльності, до яких, на думку
К. М. Гуревича [1] відносяться: об’єм і рівень професійних знань;
сила і стійкість професійної мотивації; індивідуально-психологічні і
професіонально важливі властивості особистості професіонала.
У даному повідомлені
приділяється більше уваги третьому аспекту – властивостям особистості модератора
(медіатора, фасилітатора), який тісно пов’язаний з іншими. Що стосується складу
і структури професіонально важливих властивостей особистості модератора, то
існує кілька позицій, що доповнюють одна одну, поповнюючи уявлення про
складність і різноманітність особливостей його особистості.
Кожний модератор
зіштовхується з проблемою
глибини і точності розуміння групи. У процесі роботи модератор має визначати,
які фактори впливають на вислови і поведінку учасників нарад, яким відповідям
можна довіряти, як ситуація впливає на їх оцінки і погляди. Оскільки найважливіша задача
модератора (тренера, коуча, медіатора) – це допомога групі, її учасникам у процесі
вирішення проблем стати особистістю, припускається, що він сам має бути само актуалізованою
особистістю.
Абрахам Маслоу [10] серед психологічних характеристик само-актуалізованих особистостей (САО) виокремлював такі властивості: активне
сприйняття дійсності і здатність добре орієнтуватися у ній; прийняття себе та
інших людей такими, які вони є; безпосередність у вчинках і спонтанність у
вираженні власних думок і почуттів; зосередженість на тому, що відбувається
зовні, а не на внутрішньому світі, власних почуттях і переживаннях; наявність
почуття гумору; розвинуті творчі здібності; неприйняття умовностей, але без
показного їх ігнорування; здатність глибоко усвідомлювати життя; установлення з
оточенням (хоч і не зі всіма людьми), доброзичливих особистісних стосунків;
здатність дивитися на життя відкритими очима, без пристрасті оцінювати його з
об’єктивної точки зору.
До особливостей соціальної поведінки особистості, яка само-актуалізується,
А. Маслоу відносив: надання переваги тому, щоб брати на себе відповідальність,
а не уникати її; безпосередня включення у життя з повним зануренням у нього,
так, як це роблять діти; надання переваги новим, невторованим стежинам у житті;
уміння покладатися на свій досвід, розум і почуття, а не на думки більшості,
традиції чи умовності, позицію авторитетних людей; відкрита, чесна поведінка у
всіх ситуаціях; готовність стати непопулярним, відчути осудження з боку
більшості з оточення, якщо власні погляди не відповідають їх думкам;
прикладання максимуму зусиль для досягнення поставленої мети; уміння помічати
і, якщо у цьому є необхідність, долати опір інших людей. Викладені якості
особистості відносяться до галузі психологічної компетентності модератора. Щоб
бути успішним у житті і бізнесі, необхідно вірити в себе, в інших, в обраний
напрям діяльності, життєвий шлях. Важливо усвідомлювати особисту місію, головну
життєву мету, смислу своєї діяльності.
Як основні компетенції модератора, спираючись на уявлення Маслоу, в літературі
визначають: знання психології; поняття про групову динаміку і закони організаційного
розвитку (не для того, щоб давати поради, а для того, щоб: а) уміти направляти
роботу групи в конструктивне русло; б) не давати відхилятися від мети,
пропонуючи питання у ході роботи з проблемами організацій); віра в себе; віра в
людей і їх прийняття; високий рівень емпатії (останні три пункти містяться в
обов’язковому професійному наборі модератора, але можуть бути відсутніми в
професії консультанта, коуча, тренера і навіть психотерапевта); внутрішній баланс
і баланс цілей [10].
У публікаціях, присвячених груповим
процесам (дискусіям, фокус-групам, модераціям тощо), велике значення надається
саме роботі модератора. Так, В. Скотт підкреслює, що вибір модератора є
вирішальним для отримання цінної інформації: «перед модератором постає важка
задача мати справу з груповою динамікою, яка постійно розвивається під час групового обговорення. Він має знати, як
поводитися з синдромом «раціональної людини», коли респонденти дають лише
«правильні» чи «соціально прийнятні» відповіді. Професійний модератор має
«тримати у руках» проблему, постійно заперечувати і викликати на відвертість
респондентів з протилежними поглядами та шукати емоційні забарвлення у
відповідях» [12].
М. Дібас [4]
виокремлює певні особистісні характеристики гарного модератора. На думку
автора, «деякі люди просто мають ту комбінацію особистісних особливостей і
стійкість до сторонніх подразників, які забезпечують ефективне модерування».
Набір характеристик, які треба шукати у потенційного
модератора, містить: здатність почуватися легко і комфортно з іншими людьми;
здатність легко спонукати до контакту: інші люди у спілкуванні з ним швидко і
природно відкриваються; здатність проектувати безумовне піклування і прийняття
оточуючих - не судити інших або хоч створювати таке враження; здатність
викликати позитивні емоції, розуміти думки і почуття інших; мати вербальні і
міжособистісні здібності: уміння орієнтуватися в різних ситуаціях і спілкуватися
з різними типами людей; вміння слухати, що говорять інші, не відчуваючи
необхідності вставляти власні думки і коментарі в бесіду; здатність проявляти
зацікавленість в інших людях; усвідомлення невербальних реакцій інших людей,
здатність допомагати іншим виражати емоції і проявляти особистісні особливості
не тільки словами; привабливий, непихатий зовнішній вигляд; здатність порозумітися
з учасниками груп; здатність аналізувати взаємозв’язки і категорізувати вислів.
О. Т. Мельникова [2], узагальнюючи ключові характеристики ефективного
модератора, виокремлює
природні і набуті якості. Автор вважає, що до природних характеристик гарного модератора відносяться:
- уміння відчувати групу – добрий
модератор безпомилково визначає емоційний настрій учасників й вміє впливати на
нього в оптимальному для ефективності групи напряму;
- виняткова здатність слухати.
Т. Гринбаум, наприклад, вважає, що модератор не повинен упустити
коментарій учасників внаслідок браку уваги або нерозуміння. Ефективний
модератор знає, як перефразувати репліки учасника, коли це необхідно, і
впевнитися, що смисл коментарю ясно [5, 6];
- прекрасна короткочасна слухова пам’ять.
Модератор має запам’ятовувати вислови, які учасники роблять на початку групи, і
потім корелювати їх з коментарями, зробленими потім тими ж, або іншими
учасниками.
- уміння гарно організувати
неструктурований матеріал. Ефективні модератори сприймають речі у логічній
послідовності від загального до окремого та групують схожі теми. Гарний план
має бути логічно побудований, як и фінальний звіт;
- здібності до навчання. Модератор глибоко
залучається до більшої кількості різних предметних сфер – і кожного разу лише
на дуже нетривалий час. Досвідний модератор може швидко отримати достатньо
інформації про предмет, щоб розробити ефективний план и провести успішні групи;
- високий
енергетичний рівень. Робота у групі може дуже стомлюючою і для учасників, і для
спостерігачів з боку клієнта. Кращі модератори знаходять спосіб надихнути
енергією групу так, що і учасники, і спостерігачі заряджаються енергією під час
сесії;
- привабливість. Найбільш ефективними
модераторами є ті, хто вміє порозумітися з учасниками, які потім активно включаються
в обговорення.
- розумові здібності суттєво підвищують
результати модерації. Модератори під час роботи з групою мають переробляти інформацію,
яку видає група, і грамотно формулювати питання.
До набутих
навичок О. Т. Мельникова відносить:
- попередній досвід. У ефективних
модераторів вже є попередній діловий досвід, так що вони можуть не тільки
інтерпретувати результати груп, а також доходити висновків і надавати
рекомендації;
- досвід роботи з певними категоріями (темами).
Зникає необхідність глибоко інструктувати модератора. Однак, якщо модератор є
надто великим знавцем даної теми, це може негативно впливати на його
об’єктивність у проведенні дискусії;
- вільне спілкування. Кращі модератори
груп дуже ефективні у спілкуванні з іншими. Ці комунікативні навички важливі не
тільки для питань, що ставлять учасникам під час модерації, а також для написання
і презентації фінального звіту [2].
Цікавий вислів Т.
Каргера, який відмітив, що «кращий» модератор має скромні властивості хамелеона.
Він м’яко залучає учасників в процес спілкування; підбадьорює їх для взаємодії
один з другим, щоб досягти оптимальної синергії; сприяє природному спілкуванню,
с мінімальним втручатися; вміє гарно використовувати мовчання, залишається не
авторитарним і не засуджуючим [7].
Роль
модератора потребує виявлення неупередженості та інтересу. Як безпристрасний
слухач модератор привчає себе не показувати того, що його почуття у тій чи
іншій мірі задіяні словами чи діями учасників групи. Як зацікавлений слухач він
демонструє здібність розуміти, готовність включитися у обговорення досвіду учасників
групи [11].
Дж. Лангер
відмітив, що «робота модератора – це за сутністю творче мистецтво, яким мають
займатися люди з певним «відчуттям». Цей талант пов’язаний не тільки з роками
тренувань, а й з чимось більш глибоким» [9]. Автор висунув на перший план
дев’ять характеристик ефективних модераторів, які об’єднують і особистісні
риси, і підготовку модератора. Ці характеристики представлені у табл. 1.
Таблиця 1
Дев’ять
характеристик ефективних модераторів
Модератор фокус-групи повинен: |
|
1. Бути щиро
зацікавленим у тому, щоб почути думки і почуття інших людей |
Ефективний модератор – це
той, хто в «реальному житті» по-справжньому прагне розуміти людей. |
2. Уміти виражати свої почуття |
Він говорить не тільки про об’єктивні події, але також
дає свою особисту реакцію. |
3. Бути живим і спонтанним |
Спонтанність і живість необхідні модератору, щоб мати
перевагу впливу, що стимулює, під час обговорення. |
4. Мати почуття гумору |
Не розповідати тривіальні
жарти, а знаходити можливості пожартувати у звичайній ситуації. Ця властивість,
тісно пов’язана з уявою, творчістю і спонтанністю, що так необхідні модератору. |
5. Наявність емпатії |
Ця здібність розуміти, що
відчувають інші, і бачити життя з їх позицій, - дуже важлива. |
6. Розуміти свій вплив |
Повна об’єктивність
неможлива, але модератор має прагнути бути достатньо відвертим та інтроспективним,
щоб зрозуміти вплив своїх почуттів і професійно відокремити їх від результатів
дослідження. |
7. Бути
проникливим |
Справжній дослідник завжди
цікавиться мотивами поведінки людей. Це аналітичне прагнення проявляється в
його розмовах, в професійному спостереженні. |
8. Ясно виражати свої думки |
Модератор має чітко будувати
питання, інакше обговорення не буде успішним. |
9. Бути гнучким |
Він має швидко реагувати й
бути здатним взяти новий напрям у роботі групи, адаптуватися до учасників
групи. |
Це лише деякі з
існуючих точок зору на структуру професійно важливих властивостей особистості
модератора. Можна дискутувати з приводу того, наскільки повний і точний список
професійно важливих рис модератора, наводити класифікації інших авторів, обґрунтовувати
ступінь важливості і значущості різних властивостей особистості стосовно
діяльності, що обговорюється. Головне треба пам’ятати, що цей список не є
повним і вичерпним, і, що не максимальний рівень розвитку указаних чи будь-яких
інших властивостей особистості визначає успіх, а їх індивідуальна комбінація і
досвід модератора [3].
Література
1.
Гуревич
К. М. Профессиональная
пригодность и индивидуально-психологические особенности людей / К. М.
Гуревич // Психологические вопросы профессиональной пригодности. – Вильнюс,
1981. – С. 42-45.
2.
Мельникова О. Т. Фокус-группы в
маркетинговом исследовании. Методология и техники качественных исследований в социальной
психологи / О. Т. Мельникова. – М.: ФСФВУЬФ, 2003. – 265 с.
3.
Санникова О. П. Методы модерации: [учебно-методическое пособие] /
О. П. Санникова, Р. Миллер. – Харьков: Аспекс+, 2005. – 60 с.
4. Debus M.
Handbook for excellence in focus group research. – Washington, DC, 1986.
5. Greenbaum
T. L. The practical handbook and guide to focus group research. –
Lexington, 1987.
6. Greenbaum
T. L. The Handbook for focus group research. – Thousand Oaks, 1998.
7. Karger T.
Focus groups are for focusing, and for little else// Marketing News. – 1987,
August 28. – Pp. 52-55.
8. Klebert K.,
Schrader E., Walter G. Straub: KurzModeration. – Hamburg 1987.
9. Langer J.
Clients: Check qualitative researcher's personal traits to get more;
qualitative researchers: Enter entire marketing process to give more //
Marketing News. – 1978, September 8. – Pp. 10-11.
10. Maslow
A. H. Toward a Psychology of Being, Litton Education Publishing, –
Inc., 1968.
11. Merton R. K., Fiske M.
& Kendall P. L. The focused interview. – Giencoe, П.: Free Press,
1956.
12. Scott D. N. Good focus group session needs the touch of an
artist // Marketing News. –1987, August 28. – P. 35.
Подано до редакції 29.08.12
_____________