УДК 796.015.1:371.71-053.6
М. Ф. Хорошуха (Україна,
м. Київ)
ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ ТРЕНУВАЛЬНИХ НАВАНТАЖЕНЬ РІЗНОЇ
СПРЯМОВАНОСТІ НА ФОРМУВАННЯ ІНТЕГРАЛЬНОГО ЗДОРОВ`Я
ЮНИХ СПОРТСМЕНІВ 13-16 РОКІВ
Аналізується вплив занять різними видами спорту та формування інтегрального
(фізичного, психічного, духовного) здоров`я юних спортсменів. В експерименті брали
участь 160 спортсменів та 30 учнів загальноосвітніх шкіл,що не займаються спортом
у віці 13-16 років. Виявлено, що специфіка тренувального процесу накладає відбиток
на характер змін показників інтегрального здоров’я.
Ключові слова: здоров`я, тренувальні навантаження,
спортсмени, учні, підлітковий вік.
Актуальність. Пріоритетним завданням системи освіти є виховання
людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я і здоров'я навколишніх
як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності. У всіх ланках системи
освіти шляхом використання засобів фізичного виховання і проведення фізкультурно-оздоровчої
роботи закладаються основи для забезпечення і розвитку фізичного, духовного та
соціального здоров'я кожного члена суспільства [5].
Світова наука
розробила цілісний погляд на здоров'я як на інтегральне, складовими якого є
фізичне, психічне та духовне здоров'я. Всі ці складові невід'ємні одна від
одної, вони тісно взаємопов’язані і саме разом, у сукупності визначають стан
здоров'я людини. Не випадково слово "здоров'я" (англ. health)
походить від англосаксонського "whole" (цільний, цілісний холістичний),
а слово "лікувати" (англ. heal) – від того ж кореня і означає
відновлення цілісного, тобто відновлення не окремого органа чи системи органів,
а всього організму як єдиного цілого.
Проблема дослідження впливу
занять фізичною культурою і спортом на здоров'я юних спортсменів не є новою.
Але наразі ми не зустрічали робіт, які ґрунтувалися б на методології
дослідження не лише одного фізичного, але й у рівній мірі психічного та духовного,
тобто абсолютного здоров'я. Останнє, на нашу думку, є надзвичайно актуальною
темою.
У контексті вище висвітленого
неабияке значення має вивчення впливу фізичних тренувань на організм юних
спортсменів з метою досягнення високих спортивних результатів у поєднанні з їх
гармонійним розвитком. У цьому аспекті важливим є раніше установлений
професором І.В. Муравовим [2] факт специфічного впливу фізичних навантажень на
організм людей переважно похилого віку.
Як показали результати наших
досліджень [6] в юних спортсменів, подібно до того як при занятті фізичними
вправами в людей похилого віку, поряд з надбанням одних функціональних
здібностей організму також спостерігається "втрата" інших. Зрозуміло,
що останнє, згідно з пірамідальним принципом побудови людини як відкритої
біосистеми з трьома енергетичними рівнями за психологом А. Маслоу [4] (так
званої "піраміди Маслоу") мало місце на фізичному рівневі. Що
стосується досліджень цієї проблеми на психічному і духовному рівнях то вони,
як можна дізнатися з літературних джерел, поки що маловивчені.
Робота
виконана згідно з планом НДР Національного педагогічного університету імені
М.П. Драгоманова.
Мета дослідження – виявити специфічність дії
тренувальних навантажень різної спрямованості на організм юних спортсменів
13-16 років на основі проведення порівняного аналізу їхнього інтегрального чи абсолютного
(фізичного, психічного, духовного) здоров'я.
Методи та організація дослідження:
•
аналіз
наукової і науково-методичної літератури з проблем оцінки здоров'я людини;
•
тестування
задля визначення рівня абсолютного (фізичного, психічного та духовного)
здоров'я за методикою автора [7] та фізичного здоров'я за експрес-методом
Г.Л.Апанасенка [1];
•
методи
статистики.
Дослідження
проводились на базі Броварського вищого училища фізичної культури та
загальноосвітньої школи №3 м. Бровари. Під нашим спостереженням знаходилися юні
спортсмени 13-16 років (160 чол.), які займалися наступними видами спорту: плаванням,
легкою атлетикою (біг на короткі і середні відстані, стрибки у висоту та
довжину, штовхання ядра, метання диска), велосипедним і лижним спортом, боксом
та вільною боротьбою. Контрольну групу склали 30 практично здорових учнів
загальноосвітньої школи того ж віку, які не займалися спортом.
Для
статистичної обробки матеріалу розраховували середньоарифметичні значення та їх
помилку (X±m). Вірогідність різниці (P) оцінювали за t – критерієм Стьюдента.
Різницю вважали достовірною на 5% рівні статистичної значимості (при
P<0,05).
Результати
досліджень та їх обговорення. Для оцінки здоров'я
людини з позиції системного підходу необхідно використовувати показники саме
інтегрального (абсолютного) здоров'я, а не одного з його складових (мається на
увазі показники соматичного здоров'я). Одним з таких показників, деякі автори
запропонували індекс інтегрального здоров'я, який визначається за допомогою так
званого методу ієрархічної згортки [3]. Останній ґрунтується на нормуванні
різноякісної інформації (переводить вимірювані показники у відносну форму без
втрати їх первинного смислового значення). На превеликий жаль, цей метод є
трудомістким і відноситься до класу складних інформаційних технологій.
У
зв’язку з цим нами вперше була зроблена спроба дати самооцінку абсолютного здоров’я
на підставі простих і доступних анкетних і експериментальних методів
дослідження фізичного стану та самопочуття індивіда [7].
За
допомогою експериментального тесту (на статичні зусилля) визначали рівень
соматичного (фізичного, тілесного) здоров’я людини, відповідно, за спеціальним
опитуванням (анкетою ) – психічне і духовне (моральне) здоров’я.
Оцінка
рівня абсолютного здоров’я підлітків здійснювалася наступним чином: якщо
індивід набрав 5-6 балів, його здоров'я – "гарне", якщо 3-4 бали – ''
задовільне" і, відповідно, 1-2 бали – "погане", а 0 (нуль) балів
- "дуже погане".
Результати
наших досліджень показали, що найвищі показники абсолютного здоров'я мають юні
спортсмени, а саме: 125 осіб (78,1%) мають "гарне здоров’я" і 35
(21,9%) – "задовільне". У учнів загальноосвітньої школи, що не
займаються спортом знаходимо: 10 осіб (33,3%) мають "гарне здоров’я",
15 (50,0%) – '' задовільне" і 5 (16,7%) – "погане".
Зазначимо
також, що показники рівня соматичного здоров’я за результатами скринінг –
методу [1] мало чим відрізняються від попередніх даних. Як і слід було
очікувати, найвищі показники здоров’я мають підлітки-спортсмени.
Аналіз складових абсолютного (фізичного, психічного,
духовного) здоров’я показав, що у спортсменів видів спорту швидкісно-силової
спрямованості (група А) (табл. 1) та видів спорту, що переважно розвивають
якість витривалості (група Б) (табл. 2), суттєвих відмінностей у показниках
фізичного, психічного і духовного здоров’я майже не існує. Але порівняльний
аналіз названих складових здоров’я спортсменів обох груп із контрольною групою
засвідчив наступне: високий рівень духовного здоров’я (2 бали) і, відповідно
статистично достовірні відмінності (P<0,05) його в порівняні з учнями, що не
займаються спортом , мають представники видів спорту на витривалість; нижчий
рівень морального здоров’я та несуттєві відмінності (P>0,05) його зареєстровані
у спортсменів видів спорту, які переважно розвивають швидкісно-силові якості.
Таблиця 1
Показники інтегрального (фізичного,
психічного, духовного) здоров'я юних спортсменів 13-16 років, що
спеціалізуються у швидкісно-силових видах спорту (група А) та їх однолітків –
учнів
загальноосвітньої школи, які не займаються
спортом (контроль) X±m
Види спорту (група
А) |
Фізичне здоров’я,
бали |
Психічне здоров'я, бали |
Духовне здоров'я,
бали |
Інтегральне
здоров'я, бали |
Бокс (n=29) [1] |
1,4±0,09* |
1,8±0,08 |
1,6±0,15 |
4,8±0,16* |
Вільна боротьба (n=23) [2] |
1,7±0,09* |
1,7±0,10 |
1,4±0,20 |
4,8±0,22* |
Легка атлетика (біг: 100,200м, стрибки, штовхання ядра
і метання диска) (n=31) [3] |
1,5±0,14* |
1,8±0,07 |
1,5±0,15 |
4,8±0,22* |
Контроль(n=30) |
0,5±0,11 |
1,8±0,08 |
1,6±0,15 |
3,9±0,23 |
Коефіцієнти
достовірності відмінностей: |
|
|
|
|
t; P[1-2] |
2,36;<0,05 |
0,78;>0,05 |
0,80;>0,05 |
0,0;>0,05 |
t; P[1-3] |
0,60;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,47;>0,05 |
0,0;>0,05 |
t; P[2-3] |
1,20;>0,05 |
0,82;>0,05 |
0,40;>0,05 |
0,0;>0,05 |
*P< 0,05 по відношенню до контрольної групи
Таблиця 2
Показники інтегрального (фізичного,
психічного, духовного) здоров'я юних
спортсменів 13-16 років,
що спеціалізуються у видах спорту на
витривалість (група Б) та їх однолітків - учнів загальноосвітньої
школи, які не займаються спортом
(контроль), X±m
Види спорту (група
Б) |
Фізичне здоров’я, бали |
Психічне здоров'я, бали |
Духовне здоров'я,
бали |
Інтегральне
здоров'я, бали |
Легка атлетика (біг:100,1500м(n=18) [1] |
1,2±0,17* |
1,9±0,06 |
2,0±0.0* |
5,2±0,19* |
Велоспорт: 50 і 75 км (n=18) [2] |
1,3±0,20* |
1,9±0,08 |
2,0±0,0* |
5,1±0,19* |
Лижний спорт:гонки 5 і |
1,1±0,19* |
1,9±0,08 |
2,0±0,0* |
5,0±0,17* |
Плавання: 200,400, 1500м (n=27) [4] |
1,4±0,10* |
1,9±0,06 |
2,0±0,0* |
5,3±0,10 |
Контроль (n=30) |
0,5±0,11 |
1,8±0,08 |
1,6±0,15 |
3,9±0,23 |
Коефіцієнти достовірності відмінностей: |
|
|
|
|
t; P[1-2] |
0,38;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,37;>0,05 |
t; P[1-3] |
0,39;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,78;>0,05 |
t; P[1-4] |
1,01;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,47;>0,05 |
t; P[2-3] |
0,73;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,39;>0,05 |
t; P[2-4] |
0,45;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,93;>0,05 |
t; P[3-4] |
1,40;>0,05 |
0,0;>0,05 |
0,0;>0,05 |
1,52;>0,05 |
*P< 0,05 по відношенню до контрольної групи
Ураховуючи той факт, що
спортсмени з однотипною спрямованістю тренувального процесу мали несуттєві
відмінності в показниках інтегрального здоров’я, з метою виявлення специфічної
дії тренувальних навантажень різної спрямованості на складові вищевказаного
здоров’я, нами було проведено порівняльний аналіз здоров’я легкоатлетів, одні з
яких переважно розвивають швидкісно-силові здібності (група А), інші – якість
витривалості (група Б) (рис.).
Рис. Показники інтегрального (фізичного,
психічного, духовного) здоров`я юних легкоатлетів 13-16 років,
що
переважно розвивають швидкісно-силові якості (група А - □ ) та якість
витривалості (група Б - ■)
Із рисунка видно, що при
відносно недостовірних (P>0,05) значеннях абсолютного здоров’я двох груп
спортсменів, легкоатлети групи Б на високому рівні статичної значимості
(коефіцієнт достовірності відмінностей t дорівнює 3,33; Р<0,01) мають кращі
показники морального здоров’я.
Висновки. Проведене дослідження дає підстави констатувати, що юні спортсмени з однаковою
спрямованістю тренувального процесу мають практично однакові рівні
інтегрального (фізичного, психічного, духовного) здоров’я.
Рівень
абсолютного здоров’я спортсменів різних видів спорту суттєво вищий за такий,
який мають їхні однолітки – учні загальноосвітньої школи, що не займаються
спортом.
У
спортсменів видів спорту, що переважно розвивають швидкісно-силові якості поряд
з "надбанням " одних, так необхідних для досягнення спортивних
результатів фізичних і психічних якостей (фізичного і психічного здоров’я)
спостерігається "втрата" інших (як наприклад, моральних якостей,
тобто морального чи духовного здоров’я).
ЛІТЕРАТУРА
1.
Апанасенко Г. Л.
Эволюция биоэнергетики и здоровье человека / Г.Л. Апанасенко. – СПб.: МГП
"Петрополис", 1992. – 123
с.
2.
Булич Е. Г.
Здоровье человека: Биологическая основа жизнедеятельности и двигательная
активность в ее стимуляции / Е.Г. Булич, И.В. Муравов. – К.: Олимпийская
литература, 2003. – 424 с.
3.
Гриценко
В.І.
Здоров’я людини як багатоаспектна проблема / В.І. Гриценко, В.М. Бєлов,
А.Б. Котова, О.Г. Пустовойт // Вісн. НАН України. – 2006. – № 6. – С. 51 – 56.
4.
Маслоу А. Психология бытия / А. Маслоу; [пер. с англ.]. – М.: Рефл-бук; К.: Ваклер, 1997. – 304 с.
5.
Національна доктрина
розвитку освіти // Освіта. – 2002. – № 26. – С. 2-4.
6.
Хорошуха М.Ф. Особенности
изменений физической работоспособности и ее кардиореспираторного обеспечения у
юных спортсменов под влиянием тренировочных нагрузок различной направленности:
автореф. дисс. канд. мед. наук: спец. 14.00.12 "Лечебная физкультура и
спортивная медицина" / М.Ф. Хорошуха. – М., 1989. – 24 с.
7.
Хорошуха
М.Ф. Експрес-метод самооцінки рівня
абсолютного (фізичного, психічного та духовного) здоров’я в оздоровчому
тренуванні / М.Ф. Хорошуха
// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та
спорту: ЗБ. наук. пр. за
ред. Єрмакова С.С. – Харків-Донецьк: ХДАДМ (ХХПІ), 2005. – № 10. – С.190-194.
Подано до редакції 20.07.12
_____________