УДК 159.922:37.091.212
О. Ф. Артюшенко, І. О. Дудник,
А. О. Артюшенко (Україна, м. Черкаси)
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ПІДЛІТКІВ
ДО ВОЛЬОВИХ НАПРУЖЕНЬ У
ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
Проаналізовано сучасний стан проблеми формування
готовності підлітків до вольових напружень. У структурі готовності до вольових
напружень визначено компоненти, які використані для оцінки рівня їхньої
сформованості: когнітивний, емоційно-мотиваційний, діяльнісний. Розроблено й
експериментально перевірено педагогічні умови та методика формування готовності
підлітків до вольових напружень у процесі фізичного виховання.
Ключові слова:
педагогічні умови, вольові напруження, підлітки, фізичне виховання.
Актуальність дослідження. Проблема волі, формування вольових якостей та готовності до вольових напружень
висвітлювалась у роботах А. Артюшенка, І. Беха, Є. Ільїна,
В. Каліна, А. Пуні та інших. Водночас у психолого-педагогічній
літературі має місце недостатня визначеність змістових характеристик вольових напружень,
вольових якостей, їх класифікації, методів діагностики, особливостей вікового
розвитку. Найчастіше за все авторами розглядаються лише окремі питання щодо
виховання волі у процесі навчання та фізичного виховання [8, 9]. Вікові
аспекти вольової активності і вольової регуляції досліджували
А. Висоцький, Т. Шульга та інші. Але запропоновані в означених роботах
методичні рекомендації щодо формування вольових якостей в учнів у процесі навчання
практично не пов’язуються з найбільш характерним моментом вольової діяльності
людини – вольовим напруженням. Водночас відомо, що саме вольове напруження
забезпечує ефективну саморегуляцію й мобілізацію людини [4, 6, 8].
Саме можливість зовнішньої стимуляції вольових напружень із боку педагога
шляхом створення відповідних педагогічних умов у навчально-виховному процесі
має бути покладена в основу методики формування вольової сфери у процесі виховання
[3, 5, 7].
Вивчення
стану проблеми в освітній практиці загальноосвітньої школи показало, що процес
формування готовності підлітків до вольових напружень можна характеризувати як
безсистемний, стихійний і некерований із боку педагогів. Аналіз теоретичних
джерел свідчить про те, що
проблема формування готовності до вольових напружень у процесі фізичного виховання
не стала предметом спеціального дослідження.
Мета дослідження –
теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність педагогічних
умов формування готовності у підлітків до вольових напружень засобами фізичної
культури.
Задачі дослідження:
1. Проаналізувати сучасний стан проблеми формування
готовності підлітків до вольових напружень у теорії і практиці роботи
загальноосвітньої школи.
2. Визначити рівні сформованості у підлітків
готовності до вольових напружень у процесі занять фізичною культурою.
3. Розробити й експериментально перевірити педагогічні
умови та методику формування готовності підлітків до вольових напружень у
процесі фізичного виховання у загальноосвітній школі.
З метою вирішення поставлених задач використані такі методи дослідження:
– теоретичні: класифікація і систематизація наукових даних,
узагальнення практичного досвіду, що дало змогу визначити сутність, структуру
та зміст вольових напружень, обґрунтувати чинники, які впливають на їх
формування у підлітків у процесі фізичного виховання.
– емпіричні: педагогічні спостереження на уроках фізичної
культури, педагогічне тестування, експертна оцінка, констатувальний і
формувальний експерименти.
– статистичні: використання методів математичної статистики з метою
якісної і кількісної обробки одержаних результатів.
Результати дослідження та їх обговорення. У структурі вольових напружень виділені три компоненти:
когнітивний, мотиваційно-емоційний і діяльнісний. До кожного з цих компонентів
були визначені показники для оцінювання рівнів готовності підлітків до вольових
напружень. Показниками когнітивного
компонента в учнів були повнота і міцність знань про сутність та значущість
фізичного виховання. Мотиваційно-емоційний
компонент відображав мотиви, потребу в фізичному та вольовому вдосконаленні
підлітків, інтерес до занять фізичними вправами. Показниками сформованості
мотиваційно-емоційного компонента були: ставлення, пізнавальний інтерес до фізичного
вдосконалення, пізнавальна активність, ступінь задоволення результатами власної
діяльності. Діяльнісний компонент
відображав вольові напруження. Сформованість цього компонента у підлітків
визначалася за показниками вольових напружень у процесі виконання тестових
фізичних вправ і завдань.
У якості критерію для оцінки рівня прояву вольових напружень у підлітків нами
була використана вольова складова у відсотках від загального результату виконання
тестових вправ, а також ступінь поліпшення початкових результатів у наступних
спробах під впливом прийомів стимуляції і самомобілізації (у відсотках).
Означені структурні компоненти
та показники стали передумовою для визначення високого, середнього і низького
рівнів готовності підлітків до вольових напружень.
Узагальнення та систематизація
отриманих результатів констатувального етапу експерименту засвідчили, що 12,2 % учнів експериментальних і
12,4 % контрольних класів мали високий рівень готовності до вольових
напружень, 61,8 % – середній, 26,0 % і 25,8 % – низький.
Результати розподілу підлітків за рівнями сформованості основних структурних
складників (компонентів) вольових напружень на констатувальному етапі
дослідження дали підстави для висновку про те, що в процесі фізичного виховання
в загальноосвітніх школах формуванню вольової сфери учнів приділено недостатньо
уваги. Не відпрацьовано методику, не визначено і не обґрунтовано педагогічні
умови формування готовності учнів до вольових напружень у процесі фізичного виховання.
В результаті власних досліджень нами розроблено й запропоновано педагогічні
умови формування готовності підлітків до вольових напружень.
Однією з педагогічних умов є
організація активної, напруженої навчально-фізкультурної діяльності за поступового
збільшення труднощів. Поступове збільшення труднощів, зміна засобів є
необхідною умовою запобігання адаптації. Багаторазове повторювання однієї й
тієї ж вправи призводить до послаблення емоцій, без яких неможливо досягнути
нових позитивних результатів. Забезпечення систематичного підвищення труднощів
у процесі виконання фізичних вправ здійснювалося шляхом їх добору, поступового
ускладнення умов виконання, постановки завдань не на максимальний результат, а
на точність виконання, збільшення інтенсивності й обсягу фізичного
навантаження.
Наступною
педагогічною умовою є впровадження в навчально-виховний процес особистісно орієнтованої
методики виховання, яка передбачає
сприйняття кожного вихованця як суб’єкта навчально-виховного процесу;
урахування індивідуально-психологічних особливостей та мотивів учнів з метою
надання можливості кожному засвоювати знання й уміння у власному темпі.
Ще однією з педагогічних умов є забезпечення узгодженості
процесу формування готовності до вольових напружень зі специфікою фізичних
вправ. Методичні прийоми і рекомендації для підвищення рівня прояву вольових
напружень у процесі розвитку фізичних здібностей, були розроблені з урахуванням
того факту, що специфіка фізичних вправ під час їх виконання потребує прояву
специфічних вольових напружень.
Наступною педагогічною умовою формування готовності підлітків до вольових
напружень у процесі фізичного виховання є реалізація ігрової діяльності з елементами змагань, як основної
організаційної форми занять з фізичного виховання. Саме
в ігровій діяльності найбільш потрібна здатність до сприйняття, оцінки й
аналізу ситуацій, які постійно змінюються, кожного разу яскраво проявляється
необхідність самостійного вирішення рухових завдань. Ефективним для формування
складових особистісної мобільності є змагальний характер ігор. Ігри з
елементами змагань забезпечують потребу в змагальній діяльності, привчають
учнів оцінювати свої дії, порівнювати себе з однолітками, збуджують в них
бажання перемоги, стимулюють активність, ініціативність, сприяють
самомобілізації індивідуально-психологічних можливостей.
Ще однією педагогічною умовою формування готовності
підлітків до вольових напружень є формування
в них здатності до самомобілізації самооцінки, самоаналізу та
самоконтролю, яка
передбачає активізацію свідомості і мислення в руховому навчанні. Розучування
рухової дії повинне мати характер свідомих спроб відтворити її програму. Крім
того, сама програма формується не стихійно, а за допомогою аналізу зовнішньої
інформації, тобто створення орієнтованої основи дії.
Розроблені методичні прийоми
для спрямованого формування у підлітків
готовності до вольових напружень у процесі фізичного виховання передбачали
відповідні рекомендації зі стимулювання й самостимулювання вольових напружень
під час виконання фізичних вправ
різного характеру. Виходячи з вихідного рівня вольової і фізичної
підготовленості учням експериментальної групи пропонували індивідуальні завдання
на покращення особистого результату. Саме намагання покращити особисті досягнення,
а не виконання загального для всіх нормативу, оцінювалося вчителем як головний
результат навчальної діяльності. Також значна увага приділялась формуванню в учнів
розуміння того, що головним є не максимальні напруження під час виконання кожного
завдання, а вміння правильно налаштуватися на нього, осмислити та з
оптимальними затратами виконати його. Така постановка завдань сприяла зростанню
рівня мотиваційно-емоційного і когнітивного компонентів, водночас піднімала на
новий рівень реалізацію підлітка як особистості.
Ефективність педагогічних умов
і експериментальної методики формування в учнів готовності до прояву вольових
напружень у процесі фізичного виховання було перевірено під час формувального
педагогічного експерименту, який проводився протягом двох років. У ньому брали
участь 188 (92 експериментальна і 96 контрольна групи) підлітків, які на початку
експерименту навчались у шостому класі.
За
показниками когнітивного, мотиваційно-емоційного і діяльнісного компонентів на
початку дослідження суттєвих відмінностей між підлітками експериментальної і
контрольної груп не було (табл. 1).
Результати формувального
експерименту свідчать про суттєві позитивні зрушення у підлітків експериментальної групи. Загалом за всіма компонентами
найбільш суттєві зміни відбулися в групах з високим і низьким рівнем
сформованості структурних компонентів готовності підлітків до вольових напружень.
У групі з високим рівнем кількість підлітків за період експерименту збільшилася
на 17,2 % і склала 29,4 %, а з низьким, навпаки, зменшилась на
14,1 % та склала 11,9 %. Показники учнів контрольної групи
характеризувалися меншою позитивною динамікою. Порівняльний аналіз результатів
обстежень засвідчує, що в кінці експерименту різниця в показниках сформованості
структурних складників (компонентів) готовності підлітків до вольових напружень
експериментальних і контрольних класів стала дуже помітною.
Таблиця 1
Динаміка рівнів сформованості структурних
складників (компонентів) готовності підлітків
до вольових напружень за період педагогічного
експерименту, %
Компоненти |
групи |
Рівні |
|||||||||
Високий |
Середній |
Низький |
|||||||||
до |
після |
зміни |
до |
після |
зміни |
до |
після |
зміни |
|||
Когнітивний |
Е |
10,6 |
30,4 |
+19,8 |
55,9 |
57,4 |
-1,5 |
33,5 |
12,2 |
-21,3 |
|
К |
10,7 |
12,2 |
+1,5 |
56,0 |
57,2 |
-1,2 |
33,3 |
30,6 |
-2,7 |
||
Мотиваційно-емоційний |
Е |
12,6 |
28,8 |
+16,2 |
65,8 |
61,3 |
-4,5 |
21,6 |
9,9 |
-11,7 |
|
К |
13,5 |
15,1 |
+1,6 |
65,0 |
66,3 |
+1,3 |
21,5 |
18,6 |
-2,9 |
||
Діяльнісний |
Е |
13,3 |
29,1 |
+15,8 |
63,9 |
57,3 |
-6,6 |
22,8 |
13,6 |
-9,2 |
|
К |
13,0 |
16,7 |
+3,7 |
64,5 |
62,4 |
-2,1 |
22,5 |
20,9 |
-1,6 |
||
Загалом за
всіма компонентами |
Е |
12,2 |
29,4 |
+17,2 |
61,8 |
58,7 |
-3,1 |
26,0 |
11,9 |
-14,1 |
|
К |
12,4 |
14,7 |
+2,3 |
61,8 |
61,9 |
-0,1 |
25,8 |
23,4 |
-2,4 |
||
Таким чином, результати
експериментального дослідження свідчать про досить високу ефективність запропонованих
педагогічних умов і методики формування готовності підлітків до вольових
напружень у процесі фізичного виховання.
Висновки.
1. Аналіз
психолого-педагогічної літератури засвідчує, що у сучасній педагогічній теорії
немає єдиної думки щодо проблеми формування готовності учнів до вольових
напружень у процесі фізичного виховання. За цих умов одним із недостатньо
розроблених аспектів цієї проблеми є визначення і теоретичне обґрунтування
педагогічних умов та методики формування готовності підлітків до вольових
напружень.
Виявлено, що воля може
розвиватися тільки в ході складної, спрямованої в майбутнє діяльності шляхом
подолання перешкод. Вольові якості і готовність до прояву вольових напружень
виробляються в боротьбі з труднощами й із самим собою. Основними засобами
формування вольової сфери в учнів загальноосвітньої школи є навчальні завдання,
а на уроках із фізичного виховання це фізичні вправи.
Основними методами й
методичними прийомами є пояснення, показ, обговорення, ускладнення (полегшення)
вправ, заохочення, самооцінка, аналіз і самоаналіз результатів виконання,
методичні прийоми для формування рухових навичок, стимуляції і самостимуляції
вольових напружень.
2. У структурі готовності
підлітків до вольових напружень виділені компоненти, які були використані для
оцінки рівня їхньої сформованості: когнітивний, мотиваційно-емоційний,
діяльнісний.
За результатами констатувального етапу експерименту був проведений умовний
розподіл підлітків на три групи залежно від рівнів сформованості в них готовності до вольових напружень. До першої групи увійшли учні з високим
рівнем сформованості вольових напружень; до другої
– із середнім рівнем; до третьої – з
низьким. Кожна із цих груп учнів відрізнялася характерними проявами показників
готовності до вольових напружень у процесі фізичного виховання.
3.
Експериментальна робота
підтвердила ефективність розроблених педагогічних умов і методики формування
готовності підлітків до вольових напружень у процесі фізичного виховання.
Визначені педагогічні умови,
які забезпечують: організацію напруженої й успішної діяльності при систематичному
і поступовому збільшенні труднощів; узгодженість процесу формування в учнів
готовності до вольових напружень із специфікою
фізичних вправ; впровадження в навчально-виховний процес особистісно
орієнтованої методики виховання; реалізація ігрової діяльності з елементами
змагань як основної організаційної форми занять з фізичного виховання;
формування в учнів здатності до самомобілізації, самооцінки, самоаналізу та
самоконтролю.
Реалізація обґрунтованих
педагогічних умов дала змогу досягти позитивної динаміки змін рівня прояву вольових
напружень у підлітків.
Проведене
дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування готовності підлітків
до вольових напружень у процесі фізичного виховання. Подальшого дослідження вимагає встановлення залежності процесу
формування волі від вікових та індивідуальних особливостей учнів, а також
обґрунтування нових методик і критеріїв для оцінювання готовності до вольових напружень.
ЛІТЕРАТУРА
1. Артюшенко А. О. Виховання
вольових якостей в учнів середнього шкільного віку в процесі занять фізичною
культурою: автореф. дис. … канд. пед. наук. / Андрій Олександрович Артюшенко.
– Київ, 2003. –20 с.
2. Бех І. Д. Від волі до особистості /
І. Д. Бех. – К., 1995. – 202 с.
3. Высоцкий А. И. Возрастная динамика волевой активности школьников и методы
ее изучения: автореф. дис. … д-ра психолог. наук / А. И. Высоцкий. –
Л., 1982. – 46 с.
4. Дудник І. О. Особливості прояву вольових напружень підлітків
під час виконання фізичних вправ і завдань різного характеру / І. О. Дудник // Вісник Чернігівського національного
педагогічного університету. – Чернігів, 2011. – Вип. 86. – Серія: Педагогічні
науки. Фізичне виховання і спорт. – С. 263–267.
5. Ильин Е. Психология воли / Е. Ільїн. – СПб.: Питер, 2000. –
288 с.
6. Калин В. К. Классификация
волевых качеств / В. К. Калин // Эмоционально-волевая
регуляция поведения и деятельности. – Симферополь, 1983.
– С. 37-44.
7. Пуни А. Ц. Психологические
основы волевой подготовки в спорте / А. Пуни. – М.: Физкультура и спорт.
1977. – 96 с.
8. Шайхтдинов Р. З. Исследование волевых усилий в связи с особенностями
преодоления трудностей (на материале спортивной деятельности): автореф. дис. ... канд. психол. наук / Рустам Заурович Шайхтдинов. – Тбилиси,
1979. – 18 с.
9. Шульга Т. И. Становление волевой регуляции в онтогенезе: автореф. дис. … д-ра наук. – М., 1994. – 42 с.
Подано до редакції 16.07.12
_____________