УДК: 372+372.6+491.79
О. С. Трифонова
ОСОБИСТІСНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ
ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
У статті подано
визначення понять «особистість», «діяльнісний підхід», «діяльність»,
«мовленнєва особистість старшого дошкільника»; з’ясовано роль
особистісно-діяльнісного підходу у формуванні мовленнєвої особистості дітей
старшого дошкільного віку.
Ключові слова: мовленнєва особистість, діти старшого
дошкільного віку, особистісно-діяльнісний підхід, діяльність.
За терміном «діяльнісний підхід» закріпилися такі значення: 1) це методологічний напрям досліджень,
в основі якого лежить категорія предметної діяльності (Б. Ананьєв, Л.
Виготський, П.
Гальперін, Д. Ельконін, О. Запорожець,
О. Леонтьєв, О. Лурія, В. Мясищев, С. Рубінштейн
та ін.); 2) це теорія, що розглядає психологію як науку про породження,
функціонування і структуру психічного відображення у процесах діяльності
індивідів (О.М.Леонтьєв). Науковці по-різному підходять до визначення
означеного підходу, але всі вони визнають, що без нього не можна вивчити розвиток
і формування особистості. Діяльність є першоосновою існування і розвитку суспільства,
всіх його цінностей, джерело життя людини, розвитку й формування її особистості
(Г.Щукіна).
О.Леонтьєвим визначено психологічну
будову діяльності: потреба – мотив – мета – умови досягнення мети. Так, процес
розглядається як мотив, мета як дія,
умови здійснення дії – як операція. Розмежування О.М. Леонтьєвим понять «діяльність», «дія», «операція»
і установлення їх діалектичного взаємозв’язку доводить, що від мотивів
діяльності залежить її особистісний смисл, готовність до реалізації мети. Мотив
діяльності може переходити на мету дії, перетворюючи дію в діяльність. Перехід
мотиву, за О.М.Леонтьєвим, є виключно важливим моментом, на основі якого виникають
якісно нові ставлення людей до дійсності. Зміни в ієрархії мотивів призводять
до того, що одні мотиви набувають провідної смислоутворювальної функції, а інші
стають підкореними, відіграючи роль стимулів. Єдина взаємопов’язана система
мотивів діяльності, що виникає в їх розвитку, і складає психологічний фундамент
особистості [10: 59].
Діяльність – це форма активної цілеспрямованої взаємодії людини з
довкіллям, що відповідає потребі, яка викликала цю взаємодію, як «необхідність»
у чому-небудь (С.Л.Рубінштейн). Потреба є передумовою, енергетичним джерелом
діяльності. Натомість сама по собі потреба не визначає діяльність – її визначає
те, на що вона спрямована, тобто її предмет. Під предметом розуміють не просто
природній об’єкт, а предмет культури, в якому зафіксований певний суспільно
відпрацьований спосіб дії з ним. Саме предмет діяльності надає їй певну
спрямованість.
С.Л.Рубінштейн визначив чотири
найбільш істотні особливості діяльності: 1) діяльність завжди здійснюється
суб’єктом чи суб’єктами; 2) вона є змістовою, реальною, предметною, а не
символічною і фіктивною; 3) вона завжди є творчою; 4) самостійною [9: 106]. Учений наголошував на
тому, що мовлення засвоюється дитиною лише на основі її практичних контактів з
довкіллям в умовах безпосереднього спілкування.
М.Каган виокремлює чотири види людської діяльності: творча,
пізнавальна, ціннісно-орієнтаційна, комунікативна, органічне поєднання яких
зумовлює п’ятий вид – художню діяльність.
У діяльнісному підході віддзеркалюються положення філософської і
загальнонаукової системної методології щодо вивчення людини: для того, щоб вивчити
особистість як активний «елемент» системи, що розвивається, необхідно
виокремити таку основу цієї системи, яка визначає розвиток і функціонування особистості.
Такою основою, на думку О. Асмолова, є предметна діяльність. Саме
діяльність, яка реалізує об’єктивні суспільні відношення людини у світі, є
субстанцією особистості [2: 89-90].
Діяльність, за твердженням О.Леонтьєва, це одиниця життя,
опосередкована психічним відображенням, реальна функція якого полягає в тому,
що воно орієнтує суб’єкта у предметному світі [8:82]. У такому розумінні
діяльність здійснюється певною людиною – суб’єктом. Людина як суб’єкт
діяльності планує, організує, спрямовує, коригує її. Водночас сама діяльність
формує людину як суб’єкта. Суб’єктність діяльності розглядається як одна з
провідних її характеристик (К.Абульханова-Славська, А.Брушлинський, В.Давидов,
В.Лекторський, С.Рубінштейн та ін.).
Отже, суб’єктність діяльності виражається в активності, впливу
суб’єктного досвіду на процес діяльності. Так, мовленнєва діяльність
опосередкована мовою й обумовлена суб’єктним досвідом особистості мовця
(О.Леонтьєв).
За словами Г.Костюка, зв'язок між діяльністю особистості та її
психічними властивостями багатозначний. В одній і тій же діяльності психічні
властивості здебільшого проявляються по-різному: властивості особистості, що
утворюються в ході діяльності, включаються у структуру її подальшої діяльності,
диференціюються, інтегруються й стають компонентами більш складного цілого,
яким є структура особистості, тобто стійка й разом з тим динамічна система
психічних властивостей [6: 81].
За твердженням О.Асмолова, в діяльнісному підході розкривається
положення про те, що аналіз системи діяльностей, які реалізують життя людини в
суспільстві, призводить до розкриття такого багаторівневого системного
утворення, як особистість [2: 91].
У методології діяльнісного підходу провідним положенням є те, що поведінка людини у світі і її пізнання дійсності
носять активний характер (М. Басов, О. Леонтьєв, С.Рубінштейн).
Ученими визначено такі підходи до
принципу активності: 1) найбільш традиційний, полягає в тому, що в ньому
досліджується залежність пізнання світу людиною від різного роду цінностей,
настанов, потреб, емоцій і минулого досвіду, які визначають вибірковість і
спрямованість діяльності суб’єкта; 2) другий підхід є антиподом різних уявлень
щодо поведінки, заснованої на принципі активності (Н.Бернштейн, П.Гальперін,
О.Леонтьєв); 3) третій підхід розкриває саморух діяльності [2:
102-105].
У філософській концепції діяльності (Гегель, Е.В. Ільєнков,
Е.Г.Юдин та ін.) розглядаються дві її сторони – «опредмечування» і
«розпредмечування», що виражають собою протилежність, єдність і взаємопроникнення
різних сторін людської предметної діяльності. При опредмечуванні людські
здібності переходять у предмет і втілюється в ньому, завдяки чому предмет стає
соціальним, культурним чи людським предметом. Опредмечуючись, істотні людські
сили переходять у предмети, об’єкти, явища культури. Надалі у подальшій
діяльності відбувається їх розпредмечування, тобто розкриття істотних людських
сил, вибирання їх із предметів, явищ, об’єктів, - наразі – об’єктів самої
діяльності [4: 102].
Буттям особистості є діяльність, бо «саме в ній поєднуються воєдино
природне, соціальне й культурне – три іпостасі людини як унікальної істоти»
(М.Каган). Отже, з одного боку, характер діяльності здебільшого визначає особистісний
зріст людини, а з іншого, - особистість виступає суб’єктом діяльності.
Проблема діяльності органічно пов’язана з проблемою свідомості. У межах
діяльнісного підходу свідомість і діяльність розглядають в єдності. Діяльність
трактується, як: а) умова виникнення, фактор формування і об’єкт застосування
свідомості людини; б) форма активності свідомості; в) регулятор поведінки і дій
людини.
Отже, ефективність виконання діяльності залежить від ставлення
особистості до тих об’єктів, заради яких розгортається діяльність, тобто у
діяльності відбувається формування і розвиток особистості. Відповідно до
культурно-історичної теорії Л. Виготського, висхідним суб’єктом психічного
розвитку є не окрема людина, а група людей; в їх соціально-культурній
діяльності і під її вирішальним впливом формується індивідуальний суб’єкт, який
на певній стадії становлення набуває автономної свідомості й переходить до
«рангу» суб’єкта, що розвивається.
Тому в руслі дослідження необхідно розглянути феномен особистості, що
реалізує певну діяльність. Науковці по-різному визначають особистість: це система мотиваційних ставлень суб’єкта
(А.Орлов), це психологічне новоутворення, що формується в життєвих відносинах
індивіда, в результаті перетворення його діяльності; особистість людини породжується
діяльністю (О.Леонтьєв), це суб’єкт творчої індивідуальної діяльності
(В.Давидов), визначається безпосередньо – через зміну буття інших людей, з
якими людина вступає у спілкування і спільну діяльність (В.Петровський).
Ю.Караулов визначив поняття «мовна особистість», що додатково наповнює зміст феномена
«особистість» загалом. Мовна особистість, за словами вчених, починається з пробудження
індивідуальної мовотворчості, яка забезпечує вільне самовираження особистості у
різних сферах людського спілкування; мова шліфує, карбує думку, а оригінальна
думка завжди здобувається на визнання, коли вона втілена в досконалому, інформативно
повноцінному, переконливому слові (C. Єрмоленко, Л. Мацько).
Основи особистісно-діяльнісного підходу були закладені вченими (Б.Ананьєв,
Л.Виготський, О. Леонтьєв, С.Рубінштейн), де особистість розглядається як суб’єкт
діяльності, яка сама, формуючись у діяльності і в спілкуванні з іншими людьми,
визначає характер цієї діяльності і спілкування (І.Зимняя).
Особистісно-діяльнісний підхід у своєму особистісному компоненті
передбачає, що в центрі навчання знаходиться той, хто навчається, - його
мотиви, цілі, неповторний психологічний склад, тобто дитина як особистість.
Виходячи з інтересів того, хто навчається, педагог формує, спрямовує і коригує
весь освітній процес у цілях розвитку його особистості. У процесі навчання максимально
враховуються національні, індивідуально-психологічні, статеві особливості тих,
хто навчається [4: 98-99].
Суспільство визначає форми діяльності і свої вимоги до діяльності
індивіда, а особистість відпрацьовує свої, тобто індивідуальні форми активності
і пов’язує це все в діяльності. Залежність особистості від суспільних відношень
опосередковується її позицією в цих відношеннях і характером її активності,
особливість якої у свою чергу визначається її життєвим шляхом. Особистісна
активність проявляється у становленні людини суб’єктом діяльності, коли в неї
виникає власне ставлення до діяльності, створюється свій «стиль» її здійснення
[1: 151].
Цінність діяльності для особистості пов’язана насамперед з можливістю
самовираження, застосування своїх здатностей, з можливістю творчості.
Особистісно-діяльнісний підхід формує активність самої дитини, її готовність до навчальної діяльності;
з позиції дитини передбачає єдність зовнішніх і внутрішніх мотивів у неї, де
зовнішнім є мотив досягнення, а внутрішнім – пізнавальний мотив. Означений
підхід означає прийняття навчального завдання і задоволення від його рішення у
співробітництві з іншими, хто навчається. Це є основою, за словами І.О. Зимньої, не лише почуття компетентності і аффіліації як компонентів власного
достоїнства, але здебільшого і почуття впевненості в собі як передумови само
актуалізації [4: 115].
Особистісно-діяльнісний підхід у навчанні означає, що насамперед в
цьому процесі вирішується основне завдання освіти – створення умов розвитку гармонійної,
морально вдосконаленої, соціально активної через активізацію внутрішніх
резервів, професійно компетентної особистості, що само розвивається.
«Особистісний» компонент цього підходу означає, що все навчання будується з
урахуванням минулого досвіду того, хто навчається, його особистісних особливостей
в суб’єкт – суб’єктній взаємодії. Навчання «переломлюється» через особистість
того, хто навчається, через його мотиви, ціннісні орієнтації, цілі, інтереси,
перспективи тощо; воно приймає їх та узгоджується з ними [4: 116].
Матеріальне й ідеальне тісно пов’язані через практичну діяльність
людей. У суб’єктивному образі об’єктивного світу ідеальне розкривається через
предметне буття об’єкта та його функції у практичній діяльності. Ідеальне,
навіть у вигляді примарних, первинних відчуттів – виступає як «спосіб представлення
об’єкта суб’єкту» (П.Гальперін). У цих складних процесах відображення
дійсності, неможливих без здійснення такого органа, як мозок, формується не
лише людська свідомість, але на її основі і разом з нею – мова. Як слушно зауважує
О.Кубрякова, у процесі людської діяльності її матеріальне «переводиться» в
ідеальне, інтеріоризується, і поступово, з розвитком мовлення, ідеальне стає
усе більш пов’язаним із мовою. Водночас, учена наголошує на тому, що не слід
пов’язувати все ідеальне в голові людини з мовою [7: 23]. Діяльність повинна
бути не лише цілеспрямованою, соціально-детермінованою, але й певним чином
структурованою, що має власні засоби її здійснення. Саме тому діяльність має
три боки: цільовий, мотиваційний і виконавчий. Це розмежування, на думку О.Кубрякової,
є надзвичайно важливим для розуміння мовленнєвої діяльності, оскільки вона
подекуди розглядається насамперед як «виконавча» [7: 25]. У мовленнєвій
діяльності виражені психічні процеси сприйняття, пам’яті (накопичення й
зберігання мовленнєвого досвіду), мислення (внутрішнє мовлення виступає засобом
мислення), свідомість (підтримує зворотній зв'язок через внутрішній діалог),
емоції і т. ін. Саме в мовленнєвій діяльності через спілкування людина може
пізнати саму себе.
О.С.Кубрякова визначила відмінності мовленнєвої діяльності від інших
видів діяльності: 1) неправомірність ототожнення діяльності з процесом, що базується
на установленні ієрархії цих понять: сам процес зовнішнього прояву мовлення (в
усній чи письмовій формі) – це лише частина мовленнєвої діяльності, що
складається не тільки з послідовної зміни різних станів чи переходу із одного
стану в інший (процесу), але й активності мовця-суб’єкта, що викликає цю зміну
станів і диктує їх послідовність, тривалість, якісну специфіку; 2) унікальність
мовленнєвої діяльності як діяльності, що базується відповідно до інших типів
діяльності, з одного боку, і відповідно до явищ комунікації, - з іншого
(вербальні і невербальні процеси і засоби спілкування) [7: 27-28].
Отже, мовлення як своєрідна діяльність посідає центральне місце у
психічному розвитку особистості. Під його впливом формується особистість
людини: її свідомість і самосвідомість, погляди, воля, характер тощо
(О.Леонтьєв).
Обслуговуючи різні види людської діяльності, мовлення виступає завжди в
одній і тій самій якості, водночас суміщуючи виконання декілька функцій, і
«більшість мовленнєвих актів має багатоцільовий характер» (Є.Супрун). Ідеальний
мовленнєвий акт повинен відображати спрямованість мовленнєвої діяльності на
реалізацію сукупності намірів мовця: вступити у спілкування, передати
інформацію іншій людині і зробити це з якоюсь метою.
Процес розвитку діяльності, її ускладнення найбільш інтенсивно протікає
у дитини, що росте, визначаючи становлення її як особистості. Причому це не
простий рух, що здійснюється у вигляді переходу від однієї суми видів
діяльності до іншої при їх накопичуванні і взаємопроникненні, а закономірний
розвиток, процес якого забезпечує засвоєння дитиною як дій, операцій, так і мотивів,
цілей, соціальних норм. Засвоюючи завдання і мотиви людської діяльності і ті
норми відношень, в які вступають люди у процесі її здійснення, діти оволодівають
новими предметними діями, необхідними для виконання діяльності дорослих.
Діяльність дитини всередині системи «дитина – суспільний предмет» і «дитина –
суспільний дорослий» представляє єдиний процес, у якому формується її
особистість [10: 71-72].
Життя дитини тим багатше, чим ширше вона залучена
на кожному етапі онтогенезу в різні форми діяльності. Тому, за словами
Д.І.Фельдштейна, слід зберігати активну позицію особистості в уже засвоєних нею
на попередніх етапах розвитку типах діяльності й доповнення новим провідним
типом діяльності [10: 73].
Відповідно до теорії періодизації психічного розвитку, в кожному
віковому періоді дитина здійснює різні види діяльності, один із яких є
провідним. Внутрішня потреба старших дошкільників спілкуватися, самовиражатись
у мовленні дозволяє виокремити мовленнєву діяльність як провідну в цьому віці.
Т.Шамова й Т.Давиденко сформулювали основні положення особистісно-діяльнісного
підходу, з-поміж яких суттєвими для нашого дослідження є: 1) пріоритетність
особистісно-смислової сфери дитини, педагога як суб’єктів педагогічного
процесу, що забезпечується виконанням таких умов: а) підтримки, стимулювання розвитку
кожної дитини як індивідуальності; б) створення умов для задоволення
персональних освітніх і культурних потреб дітей; в) всебічне сприяння
самореалізації особистості; г) забезпечення стимулювального характеру
педагогічної взаємодії; 2) включення особистісного досвіду дитини в педагогічний
процес,… тому педагог має стимулювати дітей до актуалізації їхнього
суб’єктивного досвіду, який накопичується ними у процесі пізнання довкілля, під
час спілкування з іншими людьми, в різних видах діяльності. Зміст такого досвіду
включає три компоненти: когнітивний (основні уявлення, поняття), операційний
(операції, прийоми, алгоритми виконання певних дій), аксіологічний (особистісні
смисли, цінності, установки); 3) культивування унікального досвіду дитини,
йдеться про стимулювання в дитині індивідуального бачення світу, відчуттів і т.
ін.
У руслі дослідження слугують на увагу визначені І.Зимньою принципи
організації навчання: центрованість навчання на особистості дитини; управління
процесом свідомого засвоєння способів мовленнєвої діяльності; організація
навчання як суб’єкт-суб’єктного навчального співробітництва вихователя й
дитини; здійснення педагогічного процесу як рівно партнерської взаємодії, що
виражає гуманістичне ставлення до дитини [5: 36-76].
Отже, одним із провідних видів діяльності було обрано
навчально-мовленнєву, у процесі якої відбувається розвиток мовленнєвих умінь і
навичок, збагачується словник, удосконалюється звуковимова і виразність мовлення,
формується мовна особистість дітей старшого дошкільного віку.
ЛІТЕРАТУРА
1. Абульханова-Славская
К.А. Стратегия жизни / Ксения Александровна Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.
2.
Асмолов А.Г. Психология личности : [учебник] / Александр Георгиевич Асмолов. – М. : Издательство МГУ, 1990. – 367 с.
3. Выготский Л.С. Избранные психологические исследования / Лев Семенович Выготский. – М. : АПН РСФСР, 1957.
– 517 с.
4. Зимняя И.А.
Педагогическая психология :
[учеб. пособие] / Ирина Алексеевна Зимняя. – Ростов н/Д.:
Изд-во «Феникс», 1997. – 480 с.
5. Зимняя И.А.
Психология обучения неродному языку / Ирина Алексеевна Зимняя. – М. : Русский язык, 1989. – 219 с.
6. Костюк Г.С.
Избранные психологические труды / Г.С. Костюк / Под ред. Л.Н. Проколиенко. – М. : Педагогика, 1988.-304 с.
7. Кубрякова Е.С.
Номинативный аспект речевой деятельности / Елена Самойловна Кубрякова / Отв.
ред. Б.А.
Серебренников. – [Изд. 2-е.]. – М. : Издательство ЛКИ, 2008. – 160 с.
8. Леонтьев А.Н.
Деятельность. Сознание. Личность / Алексей Николаевич Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
9. Рубинштейн С.Л.
Принцип творческой самодеятельности / С.Л. Рубинштейн // Вопросы психологии. – 1986. – №4. – С. 104-106.
10. Фельдштейн Д.И. Психология
развивающейся личности / Д.И. Фельдштейн. – М. : Изд-во "Институт практической психологии"; Воронеж: НПО "МОДЭК", 1996. – 512
с.
Подано до редакції 30.05.12
_____________