УДК 378:613

В. М. Пристинський, А. П. Федоров

СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ЧИННИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЙ

ФОРМУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ Я-КОНЦЕПЦІЇ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ

 

У статті представлено соціально-педагогічні чинники, які зумовлюють доцільність розробки здоров’язбережувальних освітніх технологій як інноваційних педагогічних систем відкритого типу. Доведено, що педагогічні технології виконують алгоритмізуючу функцію інтерактивної діяльності студентів і викладача щодо формування індивідуальної Я-концепції здоров’я. Обґрунтовано доцільність їх практичного впровадження в професійну підготовку студентів університетів.

Ключові слова: технології, культура, здоров’я, цінності, принципи, особистість, студенти.

 


Постановка проблеми у загальному вигляді та її зв’язок з важливими науковими чи практичними завданнями. Сучасний валеологічний світогляд на здоровий спосіб життя полягає у спрямованості дій суспільства щодо створення соціальних і педагогічних умов, які б забезпечували усвідомлення людиною необхідності збереження, зміцнення, споживання ("привласнення"), відновлення і передачі здоров’я як духовно-ціннісного феномена [4, 5].

Проблема здоров’я є однією з нагальних проблем сучасності, вирішення якої обумовлює не тільки перспективи майбутнього розвитку людства, а і сам факт його подальшого існування як біологічного виду.              У зв’язку з цим гостро постає практичне завдання щодо формування здорового способу життя людини як глобальної соціальної умови збереження української нації, її духовного оновлення.

Аналіз останніх досліджень і публікацій, в яких започатковано розв’язання цієї проблеми, виділення невирішених раніше частин загальної проблеми, котрим присвячується означена стаття. Українське суспільство перебуває в стані суттєвої модернізації. На думку вчених інноваційні процеси в освіти також повинні стати ефективним науковим і суспільно-соціальним підґрунтям подолання кризових явищ сучасного суспільства [1, 2, 3].

Аналіз та узагальнення даних літературних джерел, соціально-педагогічного досвіду з цієї проблеми та наші власні дослідження свідчать, що педагогічне моделювання слід уважати ефективним гносеологічним методом пізнання й інноваційного розвитку здоров’язбережу-вального освітнього середовища університету [2, 3, 4].

Соціокультурна ситуація в Україні щодо формування духовних цінностей фізичної культури особистості свідчить, що науковий пошук розв’язання цієї актуальної проблеми доцільно здійснювати на основі розробки моделей інноваційних виховних технологій як гносеологічних замісників ефективних педагогічних систем викритого типу. У зв’язку цим вважаємо, що нині є реальні підстави й можливості дослідження, а також потреба практики організації навчально-виховного процесу університетів у розробці таких технологій та їх впровадження в професійну підготовку студентів.

Формулювання цілей статті (постановка завдання). Метою роботи є обґрунтування доцільності розробки інтерактивних освітніх технологій формування індивідуальної Я-концепції здоров’я студентів, а також перевірка ефективності їх реалізації.

Виклад основного матеріалу дослідження з обґрунтуванням отриманих наукових результатів. Відомо, що чим вище освітній рівень певного соціального середовища, тим кращі узагальнені показники здоров’я; чим вище рівень валеологічної і загальної освіченості студентів, більш ґрунтовні природознавчі, філософські, гуманітарні знання, тим більше можливостей для створення в суспільстві системного уявлення про проблему здоров’я. Сучасний рівень освіти слід розуміти не тільки як засвоєння інформації, набуття певних професійних знань, умінь і навичок, а і як виховання в українського студентства пріоритету цінностей особистісного і суспільного здоров’я [4, 5, 6]. Отже, одним з важливих практичних завдань сучасної освіти повинно стати навчання людини відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я довколишніх як найвищих соціальних й особистісних цінностей.

Проблема формування цінностей здоров’я, навичок здорового способу життя нині є чи не найважливішою складовою сучасних інноваційних педагогічних технологій. Особливої актуальності вона набуває в аспекті забезпеченості навчально-виховного процесу студентів університетів інтерактивними здоров’язбере-жувальними технологіями як важливого чинника формування інтелектуальних і фахових здібностей, мотивів і потреб до творчої діяльності, соціальної самореалізації.

Гносеологічні принципи розробки інтерактивних технологій (інноваційність, цілеспрямоване створення емоційно збагачених ситуацій, особистісно-розвивальне спілкування, системний аналіз учинків і досвіду, духовна домінантність тощо) відображають цільову причинність, а також механізми структурування і практичного впровадження їх в освітньо-виховне, фізкультурно-оздоровче і духовно-культурологічне середовище університету.

Відтак, на основі викладених теоретичних положень представляється можливим структурування інноваційної педагогічної системи формування Я-концепції здоров’я студентів.

Ціль розробки і функціонування технології, а також організаційно-методичних умов гарантованого досягнення запланованого результату визначали її атрибути як педагогічної системи відкритого типу.

Тематична спрямованість виховної технології, яку ми назвали "ЗДОРОВЯ", полягає в реалізації дидактичних умов формування індивідуальної Я-концепції здоров’я студентів.

Метою впливу технології є усвідомлене поєднання ціннісного відношення до здорового способу життя і розвитку особистісних духовно-моральних якостей, що визначаються життєво-смисловими цілями студентів і соціокультурною ситуацією в університеті – ціннісним духовно-соціальним ставленням суспільства до здоров’я людини.

Реалізація алгоритму розробленої технології відбувалась у процесі виконання студентами дидактичних вправ-завдань. Наведемо структуру одного з них.

Вправа-завдання "Запрошення у світ особистісного формування індивідуальної Я-концепції здоров’я як духовно-соматичної і суспільно-соціальної основи культури здоров’я".

Мета впливу – сформувати мотивацію до самопізнавальної діяльності у розвитку індивідуальної           Я-концепції здоров’я на рівні інтеріоризації мети і завдань впливу виховної технології "здоров’я".

Хід виконання вправи-завдання. В умовах позитивного психоемоційного фону навчального середовища академічна група розподіляється на мікрогрупи, кожна з яких має самостійне завдання з проблеми сутності формування індивідуальної Я-концепції здоров’я. Орієнтовні варіанти тем-завдань: "Внутрішнє поєднання ціннісного відношення до здоров’я з духовними і моральними якостями – образ-Я, "Соціокультурна ситуація в університеті – детермінанта образу-Я, "Індивідуальна Я-концепція здоров’я – когнітоген особистісної культури здоров’я", "Індивідуальна Я-концепція здоров’я – підґрунтя успішної професійної самореалізації", "Духовно-виховний розвиток образу-Я, "Фізична культура і спорт – конструктогени образу-Я, "Соціально-педагогічні ознаки індивідуальної Я-концепції здоров’я" тощо.

Студенти усвідомлюють зміст завдань в аспекті формування їхньої культури здоров’я як ціннісної духовно-соматичної категорії, визначають консультативні запитання. Викладач актуалізує знання студентів з дисциплін "Фізіологія і психологія праці", "Соціологія", "Філософія", "Історія української культури", "Фізичне виховання", "Безпека життєдіяльності" та ін., що входять до змісту навчальних планів фахової підготовки, а також ціннісні орієнтації, здоров’язбережувальні установки, інформацію, досвід, які були сформовані в умовах пропедевтичної підготовки. При цьому інформативно й емоційно-образно викладаються знання з актуальності формування в майбутнього фахівця індивідуальної Я-концепції здоров’я в ціннісному вимірі. Психолого-педагогічний супровід навчально-виховної діяльності спрямований на досягнення ефекту інтеріоризації і когнітивної мотивації студентів.

Гарантований педагогічний результат досягається завдяки діалогово-комунікативної "суб’єкт-суб’єктної" взаємодії студентів і викладача, показниками якого є позитивний пізнавально-емоційний стан студентів: вони знають що робити, навіщо робити, яка цінність досягнутих результатів (умотивованість щодо цінностей здоров’я).

Конструктивний аналіз, обговорення, узагальнення висунутих ідей, інтерактивні форми партнеродомінантності забезпечують студентам можливість оперативного сприйняття, засвоєння, привласнення, передачі та практичного використання цінностей здоров’я.

Усвідомлення студентами доцільності використання запропонованих вправ-завдань забезпечувало необхідність діяти у високому пізнавально-емоційному темпі творчої самореалізації; критичне осмислення нових ідей, поглядів, переконань, ціннісних орієнтацій, вчинків, досвіду; розвиток адекватної самооцінки мотиваційно-потребнісної сфери; збереження у свідомості засвоєних ідей, оригінальних засобів, досвіду з метою подальшого творчого розвитку і професійного становлення.

Крім того студентам була надана можливість проявляти і розвивати ціннісні орієнтації та духовно-моральні якості, а саме: свідоме прагнення до конструктивної діяльності, самопізнання і самоутвердження (корегування, розвиток і збереження здоров’я); самостійність і відповідальність у визначенні життєво-смислових цілей, прийнятті рішень щодо розвитку індивідуальної Я-концепції здоров’я; допитливість, дослідницька активність, рефлексія щодо психосоматичних, психомоторних, духовних, фахових можливостей; винахідливість, самоактуалізація, самореалізація, нестандартне конвергентне і дивергентне мислення щодо культури здоров’я як світоглядної і соціально-професійної цінності; креативність, ініціативність, наполегливість, схильність до свідомих обмежень (аспекти здорового способу життя).

Усвідомлення студентами духовно-соматичної і фахово-соціальної сутності індивідуальної Я-концепції здоров’я, рівень сформованості якої є об’єктивним показником розвитку самооцінки, самоактуалізації, самореалізації, партнеродомінантності зумовило ампліфікацію рефлексії щодо здорового способу життя. Одержані експериментальні результати свідчать, що в студентів під впливом інтерактивної технології відбулися суттєві зміни ціннісних орієнтацій (табл. 1).


Таблиця 1

Динаміка рангового позиціонування ціннісних орієнтацій студентів під впливом технології "Здоров’я"

Структура ціннісних орієнтацій до здорового способу життя

К у р с н а в ч а н н я

І-й к у р с

ІІ-й к у р с

рангова позиція

оцінка в балах

рангова позиція

оцінка в балах

до експ.

після експ.

до експ.

після експ.

до експ.

після експ.

до експ.

після експ.

Значимість вступу до університету.

2

7

3,22

4,69

3

8

3,40

4,50

Успіхи фахової підготовки, соціальна самореалізація.

1

4

4,30

4,85

1

4

4,20

4,85

Створення сім’ї, відповідальність за неї.

8

8

3,30

4,73

8

7

4,01

4,68

Духовно-моральні цінності.

4

5

3,70

4,81

4

6

3,58

4,65

Рівень психосоматичного здоров’я.

5

2

4,40

4,92

5

1

4,42

4,99

Фізична культура, фізичне виховання, загартовування.

6

3

4,25

4,89

7

3

4,28

4,90

Фахова кар’єра, самореалізація.

3

6

3,59

4,79

2

5

4,19

4,80

Рівень культури здоров’я особистості, ціннісні його орієнтації.

7

1

4,52

4,98

6

2

4,39

4,97

 


Це свідчить про досить високу ефективність організаційно-педагогічних умов, а також інтерактивних виховних технологій особистісно орієнтованого формування цінностей здорового способу життя студентів.

Висновки з даного дослідження і перспективи подальших розвідок у даному напрямку.

Таким чином, формування індивідуальної Я-концепції здоров’я студентів, створення здоров’язбережувального освітнього середовища університету доцільно здійснювати на основі реалізації інтерактивних виховних технологій у формі організаційно-діяльнісних ігор; інформаційно-проблемної, репродуктивно-дослідницької, проблемно-дослідницької, самопізнавальної, самовиховної, самоосвітньої діяльності; оперативної аргументації, дискусій, конкурсів тощо.

Ефективність впливу технології визначається пізнавально-духовною активністю здоров’язбережу-вального освітнього середовища університету, а також умовами, що забезпечують комплементарну конгруентність педагогічних чинників із соціокультурною ситуацією духовно-ціннісного відношення студентів і викладачів до здоров’я.

Перспективи подальших розвідок у даному напрямку полягають у розробці інтерактивних виховних технологій формування у майбутніх фахівців громадянської активності щодо створення в суспільстві соціокультурної ситуації духовно-ціннісного відношення до здоров’я.


 

ЛІТЕРАТУРА


1. Горащук В. П. Формування культури здоров’я студентів педагогічного університету / В. П. Горащук // Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. – К., 2001. – Вип. 5. – С. 177 – 182.

2. Григоренко В. Г. Професійно-педагогічна мотивація та технологія її розвитку / В. Г. Григоренко. – Одеса : ПУДПУ ім. К. Д. Ушинського, 2003. – 148 с.

3. Омельченко С. О. Принципи моделювання педагогічної системи взаємодії соціальних інститутів суспільства у формуванні здорового способу життя / С. О. Омельченко, В. М. Пристинський // Соціальна педагогіка : теорія та практика. – 2009. – № 3. – С. 77 – 85.

4. Пристинский В. Н. Здоровый образ жизни, духовное и физическое здоровье, долголетие и работоспособность человека во всемирном кросс-культурном информационном пространстве / В. Н. Пристинский // Педагогічні, психологічні і медико-біологічні проблеми диференціації навантажень у фізичному вихованні та спорті : зб. наук. статей. – Одеса, 2010. – С. 10 – 14.

5. Федоров А. П. Формування духовно-тілесних цінностей фізичної культури – актуальна педагогічна і суспільно-соціальна проблема теорії та практики виховання студентської молоді / А.П. Федоров, В. М. Пристинський // Духовність особистості : методологія, теорія і практика : зб. наук. праць; гол. ред. Г. П. Шевченко. – Луганськ : вид-во СНУ ім. В. Даля, 2010. – Вип. 5 (40). – 268 с. – С. 229 – 242.

6. Теоретико-методологічні засади формування здорового способу життя [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://horting.org.ua/node/1069.


 

Подано до редакції  12.03.12

_____________