РЕЗЮМЕ / SUMMARY
И.П. Анненкова
ПРОЦЕСНАЯ МОДЕЛЬ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ВУЗОВ
В статье представлена процессная модель деятельности современного вуза. В основу положен процессный подход, согласно которому вся деятельность учреждения рассматривается как совокупность взаимосвязанных, ориентированных на потребителя процессов.
Ключевые слова: система управления качеством, процессный подход, основные процессы, вспомогательные процессы, процессы управления, ключевые процессы.
I.P. Annenkova
PROCEDURAL MODEL OF HIGHER SCHOOL ACTIVITY
The
article presents a procedural model of functioning of modern university. It is
based on the procedural approach according to which the whole activity of a
university is considered to be a unity of interconnected and customer-oriented
processes.
Keywords: quality
management system, procedural approach, basic processes, supporting processes,
management processes, key processes.
В.Е. Берека
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПОДГОТОВКИ
МАГИСТРОВ ПО СПЕЦИАЛЬНОСТИ «УПРАВЛЕНИЕ УЧЕБНЫМ ЗАВЕДЕНИЕМ»
В статье очерчено теоретико-методические подходы к проблеме профессиональной подготовке магистров за специальностью «Управление учебным заведением». Автором акцентировано внимание на достижениях отечественной науки в данном направлении, сосредоточено внимание важнейших нюансах учебного процесса. Предложено собственное видение подготовки профессионалов высшей квалификации на примере Хмельницкой гуманитарно-педагогической академии.
Ключевые слова: магистратура; учебный процесс; профессиональная подготовка руководителя; управление учебным заведением.
V.E. Bereka
URGENT PROBLEMS OF TRAINING MASTERS IN THE SPECIALTY “MANAGEMENT OF EDUCATIONAL ESTABLISHMENT”
The article outlines
some theoretical and methodical approaches to the problem of professional
training of masters in the specialty “Management of educational establishment”.
The author’s attention is focused on the domestic science achievements in this
tendency, main attention being concentrated on the main nuances of educational
process. The author presents some original views on the problem of training
specialists of higher qualification at the example of Khmelnytsky Humanitarian
Pedagogical academy.
Keywords: magistracy, educational process,
professional training of manager, management of educational establishment.
А.К. Брыль, Э.А. Унтилова
РАЗВИТИЕ УЧЕБНОЙ
САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ, КАК СОСТАВЛЯЮЩЕЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ
ЭКОНОМИСТОВ
В статье рассматриваются теоретические основы, принципы и педагогические условия развития учебной самостоятельности, как составной профессиональной компетенции будущих экономистов в процессе изучения курса украинского языка профессионального направления в вузе.
Ключевые слова: компетенция, профессиональная компетентность,
учебная самостоятельность.
А.K. Bryl, E.A. Untylova
DEVELOPING EDUCATIONAL INDEPENDENCE AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE ECONOMISTS
The
article analyzes theoretical bases, principles and pedagogical conditions of
developing educational independence as a component of professional competence
of future economists in the process of mastering the course of the Ukrainian
language of professional bias at higher school.
Keywords: competence, professional
competence, educational independence.
Т.И. Ваколя
СУЩНОСТЬ И СТРУКТУРА
ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ
Статья посвящена обоснованию сущности и структуры исследовательских компетентностей как составляющей профессиональной подготовки будущего учителя начальных классов.
Ключевые слова: структура, исследовательские компетентности, будущий учитель начальных классов.
T. I. Vakolya
THE ESSENCE AND STRUCTURE OF RESEARCH COMPETENCES OF FUTURE PRIMARY
SCHOOL TEACHERS
The article
substantiates the essence and structure of research competences as a component
of professional training of future primary school teachers.
Keywords: structure, research competences,
future primary school teacher.
О.М. Галус
НАУЧНЫЕ ОСНОВЫ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО
УПРАВЛЕНИЯ АДАПТАЦИЕЙ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ В УСЛОВИЯХ МНОГОУРОВНЕВОГО ОБРАЗОВАНИЯ
В статье
рассмотрены вопросы педагогического управления адаптацией будущих учителей в
условиях реформирования высшей школы. Проанализированы закономерности, принципы
и условия педагогического управления, которые способствуют успешной адаптации
будущих учителей в системе многоуровневого образования.
Ключевые слова: управление, педагогическое управление,
адаптация личности, высшая школа.
O.M. Halus
SCIENTIFIC BASES OF PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF
FUTURE TEACHERS’ ADAPTION IN TERMS OF STAGE EDUCATION
The
article raises questions of pedagogical management of future teachers’
adaptation in terms of reforming higher school. It analyzes laws, principles
and conditions of pedagogical management promoting successful adaptation of future
teachers in the system of stage education.
Keywords: management,
pedagogical management, personal adaptation, higher school.
В.М. Гладкова
МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО САМОСОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ РУКОВОДИТЕЛЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ЗАВЕДЕНИЯ
В статье рассмотрены методические аспекты профессионального самосовершенствования руководителя образовательного заведения. Проанализировано уровни этого процесса и его стадии.
Ключевые слова: руководитель образовательного заведения, профессиональное самосовершенствование, уровни профессионального самосовершенствования, акмесинергетические технологии.
V.M. Hladkova
METHODICAL ASPECTS OF PROFESSIONAL SELF-PERFECTION OF THE LEADER OF EDUCATIONAL
ESTABLISHMENT
The article considers
some methodical aspects of professional self-perfection of the leader of
educational establishment; analyzes the levels of this process and its stages.
Keywords: leader of
educational establishment, professional self-perfection, levels of professional
self-perfection, acmesynergetic technologies.
К.Н. Гнездилова
ДИАГНОСТИКА КОРПОРАТИВНОЙ КУЛЬТУРЫ ВЫСШЕГО УЧЕБНОГО ЗАВЕДЕНИЯ
В статье автором представлены
результаты анализа методов диагностики корпоративной культуры организаций, в
том числе высшего учебного заведения.
Ключевые слова: корпоративная культура, модели корпоративной
культуры.
K.M. Hnezdilova
DIAGNOSTICS OF
CORPORATE CULTURE OF A HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT
The article presents results of the analysis of methods of diagnostics of
corporate culture of organizations, including higher educational establishment.
Keywords: corporate
culture, models of corporate culture.
Н.В. Головач
РАЗРАБОТКА МОДЕЛИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ
КОМПЕТЕНТНОСТИ СПЕЦИАЛИСТА ПО УПРАВЛЕНИЮ ПЕРСОНАЛОМ И ЭКОНОМИКИ ТРУДА В СИСТЕМЕ
ОБРАЗОВАНИЯ УКРАИНЫ
В статье представлена теоретическая модель профессиональной компетентности специалиста по управлению персоналом и экономики труда. Детально проанализированы составляющие структуры представленной модели, раскрыто компоненты основных характеристик модели, обеспечивающие её содержание.
Ключевые слова: профессиональная компетентность, составляющие профессиональной компетентности, модель профессиональной компетентности специалиста по управлению персоналом и экономики труда.
N. V. Holovach
ELABORATING THE MODEL OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SPECIALIST IN PERSONNEL
MANAGEMENT AND LABOR ECONOMICS IN THE SYSTEM OF EDUCATION OF UKRAINE
The article presents a
theoretical model of professional competence of specialist in personnel
management and labor economics. It gives the detailed analysis of components of
the structure of the model; reveals the main characteristics of the model
components providing its contents.
Keywords: professional competence,
components of professional competence, the model of professional competence of
specialist in personnel management and labor economics.
О.А. Горчакова
СЕРЕДОВИЩНИЙ ПІДХІД ДО УПРАВЛІННЯ
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
Автор
зробив спробу розкрити сутність, мету, завдання та зміст середовищного підходу
до управління навчальними закладами; узагальнено властивості, функції,
педагогічний потенціал освітнього середовища навчального закладу; виявлено
переваги середовищного підходу в управлінні навчальними закладами.
Ключові слова: освітнє середовище, управління навчальним
закладом.
O.А. Gorchakovа
THE ENVIRONMENTAL
APPROACH TO ADMINISTRATING EDUCATIONAL ACTIVITY AT SCHOOL
The
author makes an attempt to reveal the nature, purpose, objectives and contents
of the environmental approach to administrating educational establishments. The
article summarizes features, functions, and pedagogical potential of
educational environment of educational establishment; ascertains advantages of
the environmental approach to administrating educational institutions.
Keywords: educational environment, management of educational institutions.
И.С. Заливина
АКТИВИЗАЦИЯ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ
ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТАРШЕКЛАССНИКОВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
В статье на основе обзора научной литературы и исследования представлено систему приемов развития умственной деятельности школьников во время усвоения математики на основе эмпирического и теоретического мышления; представлено классификацию умственных приемов; приведены примеры операционной деятельности учеников, необходимой для активного усвоения математики в старших классах ООСШ.
I.S. Zalyvina
ACTIVATION OF COGNITIVE ACTIVITY OF SENIOR SCHOOLCHILDREN AT MATHEMATICS
LESSONS
On the basis of
reviewing scientific literature and research the article suggests the system of
ways of developing schoolchildren’s mental activity when mastering mathematics
on the basis of empiric and theoretical thinking. It suggests a classification
of mental methods; demonstrates examples of schoolchildren’s operational
activity necessary for active mastering mathematics in senior grades.
Н.С. Зелинская
РЕФОРМИРОВАНИЕ В ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАНИЯ:
МЕХАНИЗМЫ ОСУЩЕСТВЛЕНИЯ
В статье уделено внимание исследованию механизмов государственного управления по внедрению реформ в сфере образования Украины, выявлению их недостатков и позитивных сторон. На основе проведенного анализа внесены предложения по усовершенствованию указанных механизмов на современном этапе.
Ключевые слова: организационный механизм, политический механизм,
реформирование в сфере образования.
N.S. Zelinska
REFORMS IN EDUCATION: MECHANISMS OF IMPLEMENTATION
The article focuses upon
investigating mechanisms of state administration in introduction of reforms in
the field of education in Ukraine; exposure of their defects and positive
aspects. On the basis of the conducted analysis the author brings in suggestion
on improvement of the indicated mechanisms at the current stage.
Keywords: organizational
mechanism, political mechanism, reformation in the field of education.
О.И. Киселева
ПУТИ И МЕТОДЫ ИНТЕНСИФИКАЦИИ
ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ПРОЦЕССА В ВУЗЕ
В статье рассматриваются методики проблемного и активного обучения, как
необходимые составляющие интенсификации педагогического процесса в вузе.
Ключевые слова: интенсификация педагогического процесса, методика
проблемного обучения, методы активного обучения, проблемное преподавание, дидактическая
игра, имитационные и неимитационные технологии.
O.I. Kyselyova
WAYS AND METHODS OF INTENSIFICATION OF
PEDAGOGICAL PROCESS AT HIGHER SCHOOL
The article analyzes
methods of problem-posing and active education as essential components of
intensification of pedagogical process at higher school.
Keywords: intensification of pedagogical process, methods of problem-posing education, methods of active education, problem-posing teaching, didactic game, imitative and non-imitative technologies.
О.В. Ковтун
КОММУНИКАТИВНЫЙ
ПОДХОД В ЯЗЫКОВОМ ОБРАЗОВАНИИ: ДИАХРОНИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ
В статье произведен диахронический
анализ коммуникативного метода преподавания языков. Проанализированы причины
его возникновения, развитие в зарубежном и отечественном языковом образовании,
основные разновидности.
Ключевые слова: лингвистическая парадигма, коммуникативная лингвистика, коммуникативный подход, личностно-деятельностно-коммуникативный подход, коммуникативно-когнитивный подход.
O.V. Kovtun
COMMUNICATIVE APPROACH IN LINGUISTIC EDUCATION: DIACHRONIC ANALYSIS
The article conducts
diachronic analysis of the communicative approach in teaching languages. It
determines main reasons of its appearance, development in foreign and Ukrainian
language education, some main variants.
Keywords: linguistic paradigm, communicative
linguistic, the communicative approach, the personality-activity-communicative
approach, the communicative-cognitive approach.
Е.А. Колесник
ИННОВАЦИИ
В ОБРАЗОВАНИИ В КОНТЕКСТЕ СОВРЕМЕННЫХ НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ
В статье представлен анализ современных подходов ученых к пониманию сущности понятий «инновация», «инновация в образовании», «педагогическая инновация», «инновационная деятельность».
Ключевые слова: инновация, инновация в образовании, педагогическая
инновация, инновационная деятельность.
E.A. Kolesnik
INNOVATIONS IN EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN SCIENTIFIC RESEARCH
The article analyzes
some modern approaches of scientists to interpreting the essence of the
concepts «innovation», «innovation in education», «pedagogical innovation»,
«innovative activity».
Keywords: innovation,
innovation in education, pedagogical innovation, innovative activity.
З.Н. Курлянд
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПОДДЕРЖКА
ФОРМИРОВАНИЯ ТВОРЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
В статье рассматривается педагогическая поддержка формирования творческого мышления будущих учителей иностранного языка.
Z.N. Kurland
PEDAGOGICAL SUPPORT OF FORMING CREATIVE THINKING OF FUTURE FOREIGN LANGUAGE
TEACHER
The article presents
results of the research on the problem of pedagogical support of forming
creative thinking of future teachers of foreign languages.
О.Я. Кучерук
ОСОЗНАННЫЙ ВЫБОР ПРОФЕССИИ КАК
ФАКТОР УСПЕШНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КАРЬЕРЫ
В статье отмечается важность проблемы выбора профессии, влияние выбора профессии на профессиональную деятельность и построение успешной карьеры.
Ключевые слова: выбор профессии, карьера.
O.J. Kucheruk
CONSCIOUS CHOICE OF PROFESSION AS A FACTOR OF
SUCCESSFUL PROFESSIONAL CAREER
The article emphasizes
importance of the problem of choosing profession, influence of this choice on
professional activity and building up a successful professional career.
Keywords: choosing profession, career.
Л.В. Нечаева
СОВРЕМЕННЫЕ КОНЦЕПЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
И ВОСПИТАНИЯ В ОБЛАСТИ ИСКУССТВА СТУДЕНЧЕСКОЙ И УЧЕНИЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ
В статье проанализированы теоретические положения современных мировых концепций образования в области искусства и определены пути их внедрения в систему профессиональной подготовки будущих учителей.
Ключевые слова: образование в области искусства, художественно-эстетическое воспитание.
L.V. Nechaeva
MODERN CONCEPTS OF EDUCATION AND UPBRINGING OF STUDENTS AND PUPILS IN
THE FIELD OF ART
The theoretical
propositions of modern world educational concepts in the field of art are
analyzed in the article. The author defines the ways of their adoption to the
system of professional training of future teachers.
Key words: education in the field of art, artistic and esthetic upbringing.
Л.И. Орехова
ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКИЕ И
ОРГАНИЗАЦИОННО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ РАЗВИТИЯ ОБРАЗОВАНИЯ ПО ИВАНУ ОГИЕНКО
В статье доказано, что богатый
педагогический опыт способствовал Ивану Огиенку (министру народного образования)
в реформировании школы всех уровней. Главные задания Огиенко-министр усматривал
в онациональнении образования, образовании новой духовной атмосферы, смещении
ценностей образования, из самодержавных на национальных и общечеловеческих, в
неуклонном и всестороннем творении единственной школы в Украине.
Ключевые слова: качество образования, высшая школа, исторический опыт.
L.I. Orehova
LINGUODIDACTIC, ORGANIZATIONAL AND PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF EDUCATION DEVELOPMENT
DUE TO IVAN OHIYENKO
The article proves that
rich pedagogical experience was instrumental in Ivan Ohiyenko’s (the minister
of folk education) reforming of school of all levels. I. Ohiyenko considered
the main tasks to be nationalization of educations; formation of a new
spiritual atmosphere; shifting educational values from autocratic onto national
and universal ones; steady and comprehensive creation of integrated school in
Ukraine.
Keywords: quality of education, higher
school, historical experience.
Т.Г. Постоян, Н.П. Карагенова-Яницкая
ПОЛОЖИТЕЛЬНЫЙ ИМИДЖ СОВРЕМЕННОГО МЕНЕДЖЕРА ОБРАЗОВАНИЯ
Современные
тенденции образования такие как модернизация содержания, форм, методов
образования, разработка и апробация новых педагогических технологий, появление
новых типов образовательных учреждений, требуют
работы руководителя над собственным имиджем и имиджем его
учреждения. В статье рассматриваются
основные составляющие позитивного имиджа менеджера образования, в частности
профессиональная компетентность, общечеловеческие ценности, нормы морали,
управленческая культура, технология самопрезентации.
Ключевые слова: менеджер образования, имидж, составляющие
имиджа, самопрезентация.
T.H. Postoyan, N.P.
Karahenova –Yanytska
POSITIVE IMAGE OF THE
MODERN EDUCATION MANAGER
Modern trends in education such as modernization of contents, forms,
methods of education, development and approving of new educational technologies, appearance of new
types of educational institutions require leaders' work on their own image and
the image of
their institution. The
article describes basic components of a positive image of education manager,
including professional competence, universal values, moral norms, management culture, and
self-presentation technology.
Keywords: education manager,
image, components of image, self-presentation.
Сайфул Дін Абдул Салам
КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ВНЗ ЯК ФАКТОР
ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ
У статті розкривається роль
культурно-освітнього середовища вищого навчального закладу як умови та засобу
професійного розвитку фахівців. Розглядається роль культурно-освітнього
середовища для формування міжкультурної компетентності у майбутніх
перекладачів.
Ключові слова: міжкультурна компетентність,
культурно-освітнє середовище.
Sayful Din Abdul Salam
CULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF HIGHER SCHOOL AS A FACTOR OF FORMING
INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TRANSLATORS
The article analyzes the
role of cultural and educational environment of higher education institution as
a condition and tools for professional development of specialists. The author
shows the role of cultural and educational environment for formation of
intercultural competence of future translators.
Keywords: intercultural competence, cultural
and educational environment.
О.А. Сакалюк
ПРОЦЕССУАЛЬНО-ФУНКЦИОНАЛЬНЫЙ
КОМПОНЕНТ ГОТОВНОСТИ МЕНЕДЖЕРОВ ОБРАЗОВАНИЯ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В
ПОЛИКУЛЬТУРНОЙ УЧЕБНОЙ СРЕДЕ
В статье представлен анализ
процессуально-функционального компонента готовности менеджеров образования к
профессиональной деятельности в поликультурной учебной среде, а также
характеристика его показателей.
Ключевые слова: готовность, профессиональная деятельность,
поликультурная учебная среда, процесуально-функциональный
компонент готовности,
менеджеры образования,
этносоциокультурные традиции, планирование, культурные и коммуникативные барьеры,
диалог, метод проектов.
O.O. Sakalyuk
PROCEDURAL AND FUNCTIONAL COMPONENTS OF READINESS OF MANAGERS OF EDUCATION
FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN A MULTICULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
The article analyzes
procedural and functional components of readiness of managers of education for professional activity in a multicultural
educational environment; presents characteristics of its indices.
Keywords: readiness, professional activities,
multicultural educational environment, procedural and functional components of
readiness, managements of education, ethnosociocultural traditions, planning,
cultural and communication barriers, dialogue, the project method.
А.Л. Фищук
ПРОБЛЕМА ИЗУЧЕНИЯ КОММУНИКАТИВНЫХ
КАЧЕСТВ МЕНЕДЖЕРА ОБРАЗОВАНИЯ
В статье собраны материалы о видах
коммуникаций, представлены российские и зарубежные ученые, изучавшие проблему
коммуникаций, представлены, виды делового общения, культура делового общения,
представлены методики по выявления коммуникативных способностей личности, а
также методика по формированию и развитию коммуникационных способностей, показана
перспектива дальнейшего развития в этом направлении.
Ключевые слова: общение, деловое общение, коммуникативные способности, межличностного общения, деловой этикет.
А.L. Fishchuk
THE PROBLEM OF STUDYING COMMUNICATIVE QUALITIES OF EDUCATIONAL MANAGER
The article demonstrates
collected materials on types of communications; presents Russian and foreign scientists
who studied the problem of communications; reveals types of business
communication, culture of business communication; presents methods for determining
communicative capabilities of personality, and methods of forming and developing
communication capabilities; shows perspectives of further development in this
direction.
Keywords: communication, business
communication, communicative capabilities, interpersonal communication,
business etiquette.
Т.В. Холостенко
УПРАВЛЕНЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ РУКОВОДИТЕЛЯ ВНЕШКОЛЬНОГО УЧЕБНОГО
ЗАВЕДЕНИЯ «ДЕТСКО-ЮНОШЕСКАЯ СПОРТИВНАЯ ШКОЛА» В КОНТЕКСТЕ АКМЕОЛОГИЧЕСКОГО
ПОДХОДА
Управленческая (профессиональная)
компетентность – когнитивный компонент подсистемы профессионализма деятельности
руководителя ДЮСШ. Самосовершенствование руководителя ДЮСШ – высшая форма
саморазвития. «Руководитель-творец» – самоанализирующая, самопринудительная,
самоопределяющая, самоосвобождающая, самоосмуществляющая, самконтролирующая
система.
Ключевые слова: управленческая деятельность, детско-юношеская
спортивная школа, руководитель ДЮСШ, акмеологический подход.
T.V. Kholostenko
ADMINISTRATIVE COMPETENCE OF THE MANAGER OF OUT-OF-SCHOOL EDUCATIONAL
ESTABLISHMENT «СHILDREN-YOUTH’S SPORTS SCHOOL» IN
THE CONTEXT OF THE ACMEOLOGICAL APPROACH
Administrative
(professional)) competence – is a cognitive component of the subsystem of
professionalism in activity of the manager of CYCS. Self-perfection of the
manager of CYCS – is the highest form of self-development. “Manager-creator” –
is a self-analyzing, self-forcing, self-determining, self -releasing,
self-realizing, self-controlling system.
Keywords: administrative
activity, children-youth’s sports school, manager of children-youth’s sports
school, the acmeological approach.
Т.В. Цветкова, Гао Хехе
КОМУНІКАТИВНА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ
АСПЕКТИ
У статті аналізується серія досліджень, що
націлені на розробку концепції, яка могла би сфокусувати увагу на формування і
розвиток здібності студентів спілкуватися іноземною мовою в контексті
особистісно-орієнтованого навчання.
Ключові слова: комунікативна методика навчання,
особистісно-орієнтоване навчання, комунікативно-самостійні одиниці, відеоаудіювання.
T.V. Tsvetkova, Hao Khehe
COMMUNICATIVE METHODS OF TEACHING ENGLISH: ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL
ASPECTS
The article analyzes the
entire series of research pieces aimed at working out the concept which could
focus on formation and development of students’ ability to communicate in a
foreign language in terms of the personality oriented education.
Keywords: communicative methods of
education, personality oriented education, communicatively independent units,
video and listening.
Т.В. Цветкова, Хуан Юй
ПРОБЛЕМНЕ НАВЧАННЯ: ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ
У статті доведено, що
концепція проблемного навчання спрямована у своїй основі на розвиток, а не засвоєння
знань, разом з тим, у ній закладено ідею розвитку міцності знань при їх
самостійному опрацюванні і засвоєнні студентами.
Ключові слова: педагогічні технології, інтенсифікація навчання,
проблемне навчання, діалог, комунікативно-самостійні одиниці, усна форма
мовлення.
T.V. Tsvetkova, Khuan Yuy
THE PROBLEM-POSING EDUCATION: ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS
The article shows that
the concept of the problem-posing education is basically aimed at developing
knowledge but not at mastering it. At the same time, it brings forward the idea
of development of knowledge strength in terms of its independent learning and
mastering by students.
Keywords: pedagogic technologies,
intensification of education, problem-posing education, dialog, communicatively
independent units, oral form of speech.
С.В. Чепурной
СУЩНОСТЬ МОТИВАЦИИ В УПРАВЛЕНИИ
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ УЧЕБНЫМ ЗАВЕДЕНИЕМ
В статье раскрыта сущность
мотивирования как функции менеджмента. Рассмотрены наиболее типичные недостатки
и стереотипы мышления в сознании педагогов, их возможные причины, а также
целесообразные способы их преодоления в массовой практике. Предложен ряд кардинальных
изменений для преодоления этих недостатков.
Ключевые слова: мотивация, управление, общеобразовательное учебное заведение.
S.V. Chepurniy
THE ESSENCE OF MOTIVATION IN ADMINISTRATING COMPREHENSIVE EDUCATIONAL ESTABLISHMENT
The article deals with the
essence of motivation as a function of management. It analyzes some most
typical defects and thinking stereotypes of teachers' consciousness, their
possible reasons and also expedient ways of their overcoming in mass practice.
The author suggests a number of cardinal changes for overcoming of these
shortcomings.
Keywords: motivation, management,
comprehensive educational establishment.
О.М. Чусова, Т.Г. Постоян
СТРЕСОУСТОЙЧИВОСТЬ МЕНЕДЖЕРА
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ
Статья раскрывает основные направления и подходы к исследованию стрессоустойчивости, компоненты и ресурсы стрессоустойчивости менеджеров образовательных учреждений. Сосредоточено внимание на многомерности данной проблемы.
Ключевые слова: стресс, стрессоустойчивость, стрессоустойчивость менеджеров образования.
O.M. Chusova, T.H. Postoyan
STRESS RESISTANCE OF THE MANAGER OF EDUCATIONAL ESTABLISHMENT
The
article reveals the main directions and approaches to studying stress
resistance, components and resources of stress resistance of managers of
educational institutions. Particular attention is paid to multidimensionality
of the problem.
Keywords: stress, stress managers in
education.
________________